بازیگران بورس (18 شهریور)

خرید پرحجم سهامداران حقوقی‌ در نماد « فولاد »

روند تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده در بازار روز یکشنبه نه تنها همچنان در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی قرار داشت، بلکه با حجم بیشتری نسبت به روزهای قبل همراه شد.

دنیای بورس: در معاملات روز یکشنبه شاهد خالص خرید 118میلیارد تومانی سهامداران خرد بودیم، براین اساس:

الف) گروه محصول‌های شیمیایی: در صدر خریدهای صورت گرفته حقیقی‌ها، تمایل به جمع‌آوری سهام سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین قرار داشت . به طوریکه بیش از 20میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «تاپیکو» جابجا شد. در این میان سهامدار عمده و مالک 41.11 درصدی سهام «تاپیکو» یعنی شركت سرمايه‌گذاری تامين اجتماعی اقدام به عرضه قابل توجه بیش از 155میلیون سهمی کرد. البته این حقوقی در 4روز اخیر به طور متوالی عرضه‌هایی در سهام مزبور داشت که این روند در مجموع با فروش بیش از 70میلیون سهمی همراه بود.

در نماد پتروشیمی پردیس و پتروشیمی شیراز نیز بانک تجارت به عنوان سهامدار عمده اقدام به عرضه سهم کرد. به‌طوری‌که عرضه 3.5میلیون سهم در «شپدیس» و 5.5 میلیون سهم در «شیراز» توسط این سهامدار عمده صورت گرفت. در این میان . صنايع‌ شيميايی ‌ايران نیز عرضه قابل‌توجه 4میلیون سهمی را از سوی سرمايه‌گذاری صنعت ومعدن تجربه کرد. این حقوقی در معاملات روز شنبه نیز اقدام به فروش 12میلیون سهم «شیران» کرده بود.

 این در حالی است که پتروشیمی خارک شاهد خرید 200هزار سهم از سوی گروه توسعه مالی مهرآيندگان بود. روندی مشابه در نماد پتروشیمی پارس با خرید یک میلیون سهم از سوی سهامدار عمده یعنی شركت صنايع پتروشيمی خليج فارس دنبال شد.

در نماد «پترول» نیز جابجایی بلوکی میان سهامداران عمده رخ داد؛ در این روز 190میلیون سهم معادل یک درصد از سهام «پترول» از سوی شركت سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد عرضه شد. این میزان سهم توسط شركت صنايع پتروشيمی خليج فارس جمع‌آوری شد.

ب) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: بررسی روند تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در گروه بانکی نیز نشان از آن دارد که خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه به بیش از 23میلیارد تومان رسیده است. در این راستا بیشترین حجم جابجایی‌ها به تغییر مالکیت سهام بانک ملت تعلق داشت که با خالص خرید بیش از 16میلیارد تومانی سهامداران خرد دنبال شد. در این نماد صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی ملت به عنوان حقوقی فعال در «وبملت» اقدام به عرضه 150میلیون سهم مزبور کرد. این حقوقی در معاملات روز شنبه نیز 50میلیون سهم را فروخته بود.

بانک تجارت نیز دیگر نماد بانکی بود که با عرضه سهم البته از سوی دو سهامدار عمده مواجه شد. به‌طوری‌که 13میلیون سهم «وتجارت» توسط شركت سرمايه‌گذاری سامان ايرانيان و 20میلیون سهم دیگر نیز از سوی صندوق سرمايه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران به فروش رفت.

این در حالی است که گروه مالی سپهرصادرات به عنوان سهامدار عمده در بانک صادرات به حمایت خود از سهام «وبصادر» ادامه داد و امروز نیز حدود 15میلیون سهم دیگر را خریداری کرد.

در نماد بانک کارآفرین نیز در حالی 50هزار سهم توسط شركت سرمايه‌گذاری صباتامين خریداری شد که در مقابل یک میلیون و 300هزار سهم «وکار» از سوی سهامدار حقیقی بالای یک درصدی به فروش رفت.

ج) شرکت‌های دارویی: در میان نمادهای دارویی نیز داروسازی زاگرس فارمد پارس شاهد عرضه 400هزار سهمی از سوی شركت داروپخش بود. این در حالی است که خود داروپخش با خرید 300هزار سهمی توسط شركت سرمايه‌گذاری داروئی تامين روبرو شد. این در حالی است که حقوقی مزبور در سهام شيمی‌ داروئی‌ داروپخش‌ اقدام به عرضه 500هزار سهم کرد.

در ادامه دارویی لقمان از دیگر نمادهای این گروه بود که شاهد عرضه سهم از سوی سهامدار بود. این روند با عرضه 200هزار سهمی از سوی شركت طاهرايران دنبال شد.

این در حالی است که سبحان دارو شاهد خرید یک هزار سهم توسط شركت سرمايه‌گذاری اعتلاءالبرز بود. این حقوقی در نماد گروه دارويی سبحان نیز خرید یک هزار سهمی را ثبت کرد. البته در مقابل 2میلیون و 200هزار سهم «دسبحا» توسط شركت سرمايه‌گذاری البرز فروخته شد.

داروسازی زهراوی نیز دیگر نماد این گروه بود که عرضه حدود 100هزار سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری داروئی تامين را تجربه کرد.

نگاهی به دیگر جابه‌جایی‌ها

در بازار روز یکشنبه سهامداران عمده بیشترین میزان جابجایی را در سهام فولاد مبارکه اصفهان داشتند که با خالص خرید بیش از 8میلیارد تومانی حقوقی‌ها همراه شد.

در نماد «های‌وب» نیز تداوم عرضه سهم از سوی بازارگردان صورت گرفت. به‌طوریکه بیش از 2میلیون سهم مزبور را این حقوق به فروش رساند. در نماد ماشین‌سازی اراک نیز عرضه‌ها با حجم بالایی دنبال شد. شركت سرمايه‌گذاری سايه گسترسرمايه به عنوان سهامدار عمده «فاراک» اقدام به فروش بیش از 42میلیون سهم کرد.

این در حالی است که «فملی» شاهد خرید سهم از سوی دو حقوقی بود؛ در این روز 2.5میلیون سهم از سوی شركت سرمايه‌گذاری آتيه انديشان مس و 200هزار سهم نیز از سوی موسسه صندوق بازنشستگی شركت ملی صنايع مس ايران خریداری شد.

در این روز تامین سرمایه امید از دیگر نمادهایی بود که عرضه‌های قابل‌توجهی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. به‌طوری‌که در این روز 50میلیون سهم توسط صندوق سرمايه گذاری با درآمد ثابت گنجينه اميدايران و 45میلیون سهم نیز از سوی صندوق سرمايه‌گذاری اميدايرانيان عرضه شد.

همچنین در این بازار بیش از  155میلیون سهم از سهام سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تأمين توسط سهامدار عمده یعنی شركت سرمايه‌گذاری تامين اجتماعی واگذار شد.

 

Submitted by admin on