عوامل موثر در تضعیف بازار فلزات پایه

09:01 - 1400/01/21
با وجود بهبود اوضاع بازار فلزات پایه در روز جمعه، بسیاری از محصولات معاملاتی این بازار بار دیگر با افت قیمت هفتگی مواچه شدند. نگرانی فعالان بازار پیرامون تبعات منفی جنگ تجاری آمریکا و چین، بازار فلزات را مجددا در هفته‌های اخیر زیر فشار قرار داده است. رشد شاخص دلار نیز در این تضعیف قیمتها تاثیرگذار بود.
عوامل موثر در تضعیف بازار فلزات پایه

همانند هفته گذشته، باز هم نگرانی در زمینه تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و  چین این هفته بر بازار فلزات سایه افکند. روز گذشته مهلت اظهار نظر رسمی دولت آمریکا در زمینه وضع تعرفه بر طیف وسیع‌تری از کالاهای چینی به پایان رسید. رئیس جمهور آمریکا پس از پایان این مهلت اعلام کرد که آماده وضع تعرفه وارداتی بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی است و در عین حال از احتمال وضع تعرفه سنگین بر روی 267 میلیارد دلار از دیگر کالاهای این کشور خبر داد.

این هفته ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان افزایش یافت و همین امر تقاضا برای فلزات را از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیر دلاری کاهش داد. شاخص دلار این هفته با رشدی 0/26 درصدی به 95/39 واحد رسید.

در هفته اخیر آلومینیوم ضعیف‌ترین عملکرد را در میان محصولاتی معالاتی بازار فلزات تجربه کرد. با این وجود روز جمعه این محصول توانست بخش قابل توجهی از افت قیمت روزهای پیشین را جبران کند. خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که به تبع تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا علیه شرکت روسال، مشتریان اروپایی در حال کناره‌گیری از معامله با  این شرکت هستند. انتشار این خبر جو بازار را تحریک کرد.

این هفته ذخایر تمام محصولات معاملاتی اصلی در بازار لندن روندی نزولی را تجربه کرد و در این میان موجودی مس بیش از دیگر محصولات کاهش یافت.

عوامل موثر در تضعیف بازار فلزات پایه19

تغییرات قیمت فلزات در روز جمعه و همچنین در هفته اخیر به شرح جدول زیر بوده است:

عوامل موثر در تضعیف بازار فلزات پایه18