تایید و ابلاغ یکی از لوایح چهارگانه FATF

16:46 - 1400/01/18
لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم ابلاغ شد.

خانه ملت: الهیار ملکشاهی، رییس کمیسیون قضایی مجلس تاکید کرد: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس تصویب، در شورای نگهبان تایید و توسط دولت ابلاغ شد.

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی، موسوم به پالرمو از دیگر لوایح چهارگانه در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس باقی مانده که به جهت ایراد شورای نگهبان در دستور کار قرار گرفته و در جلسات آتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وزارتخانه‌های‌ امور اقتصادی و دارایی و دادگستری ابلاغ کرد.

لوایح چهارگانه موسوم به لوایح FATF شامل اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، پیوستن ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) و پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) است.

مهلت زمانی ایران

ایران تا ماه اکتبر (40 روز دیگر) مهلت دارد ۹ مورد ناتمام باقی مانده از تعهدات خود را انجام دهد و در غیر این صورت در فهرست سیاه و اقدام‌های متقابل قرار خواهد گرفت. هرچند که این کارگروه قدرتی برای تحریم کردن کشورها ندارد اما اقدام‌های متقابل این گروه، قدرتی برابر تحریم‌های شدید بین‌المللی دارد.

در حال حاضر تنها ۲ کشور ایران و کره شمالی در فهرست کشورهای دارای ریسک برای نظام مالی بین‌الملل معرفی شده‌اند.

پیش‌تر در «دنیای بورس» خوانده بودید:

نظر مجمع تشخیص مصلحت درباره لوایح FATF

ایراد دوباره روی لوایح چهارگانه

هموارشدن مسیر لوایح چهارگانه

سیگنال مثبت به تصویب لوایح

تلاش برای بازگرداندن ایران به لیست سیاه