با افزایش ذخایر در بازار داخلی چین رقم خورد

عقب‌نشینی متانول از مرز 400 دلار

16:40 - 1400/01/18
با افزایش ذخایر متانول در بازار داخلی چین، تقاضا در بازار وارداتی کاهش یافت و همین امر به افت قیمت این محصول دامن زد. در بازار جنوب شرق آسیا نیز متانول روندی نزولی را تجربه کرد اما قیمت این محصول در بازار وارداتی کره جنوبی و هند تغییر ملموسی را پشت سرنگذاشت.
عقب‌نشینی متانول از مرز 400 دلار

 پلاتس: ذخایر متانول این هفته در استان جیانگسو با افزایشی بیش از 10 درصد از مرز 456 هزار تن فراتر رفت. ذخایر این استان به عنوان شاخصی برای سنجش ذخایر متانول در شرق چین به حساب می‌آید. افزایش ذخایر در بازار داخلی تقاضا برای متانول را در بازار وادراتی به میزان ملموسی کاهش داد.

در این میان قیمت متانول در بازار داخلی چین این هفته با رشدی محدود به 3340 یوان رسید که این رقم برابر با 390 دلار بر مبنای قیمت‌های وارداتی است. واحدهای متانول به الفین (MTO) کماکان در این هفته به علت پایین بودن قیمت داخلی نسبت به وارداتی، نیاز به خود به متانول را از بازار داخلی تامین کردند.

از اخبار مهم این هفته می‌توان به اعلام قیمت فروش متانول در قراردادهای ماهانه از سوی شرکت متانکس اشاره کرد. بر این اساس قیمت فروش به مشتریان آسیایی در سطح 480 دلار در قرارداد سی‌اف‌آر قرار گرفته است. ذکر این نکته ضروری است که عموما بر روی قیمت های ماهانه تخفیف‌هایی قابل ملاحظه‌ای از سوی شرکت متانکس به مشتریان اعطا می‌شود و قیمت پایه اعلامی را نباید به عنوان قیمت معاملات به حساب آورد.

بر این اساس هر تن متانول در قرارداد سی‌اف‌آر چین با افتی بیش از 6 دلاری در این هفته در سطح 393/5 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا 2 دلار ارزان شد و به 431 دلار رسید. متانول در قراردادهای سی‌اف‌آر کره‌جنوبی بدون تغییری ملموس در سطح 420 قرار گرفت. در قراردادهای سی‌اف‌آر هند نیز همین وضعیت حاکم بود.  قیمت  متانول در این منطقه در سطح  370 دلار گزارش می‌شود.