بازیگران بورس (6 شهریور)

نمادهای « فملی » و « فخوز » در کانون توجه حقوقی‌ها

تغییر مالکیت های به ثبت رسیده در معاملات امروز پس از 6روز متوالی تثبیت در زمین بازی حقیقی ها، سرانجام تغییر مسیر داده و در زمین حقوقی ها قرار گرفت. به این ترتیب در جریان معاملات روز سه شنبه شاهد جابجایی بیش از 73میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد معامله گران حقوقی بودیم.

دنیای بورس: در این روز معامله‌گران عمده خریدهای قابل توجهی در نمادهای فولادی به خصوص ملی مس ایران و فولاد خوزستان داشتند. این در حالی است که سهامداران خرد بیشترین تغییر مالکیت را در نماد مپنا انجام دادند. به طوریکه خالص بیش از10میلیارد تومانی در کارنامه سهامداران خرد «رمپنا» ثبت شد.

الف) شرکت‌های فولادی: بررسی روند تغییر مالکیت های صورت گرفته در بازار روز سه شنبه نشان از خریدهای پرحجم سهامداران عمده در گروه فولادی دارد. به طوریکه این صنعت در میان دیگر صنایع بورسی بیشترین میزان خالص خرید را تجربه کرد که با جابجایی حدود 34میلیارد تومانی به سمت پرتفوی حقوقی ها همراه شد.

در این میان ملی مس ایران خالص خرید 15.5میلیارد تومانی از سوی معامله گران حقوقی را تجربه کرد. در این راستا شركت سرمايه گذاری آتيه انديشان مس به عنوان سهامدار 1.67 درصدی «فملی» اقدام به خرید 8میلیون سهم مزبور کرد.

فولاد خوزستان نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در بازار امروز بود که جابجایی 10میلیارد و 500میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی را تجربه کرد.

در این گروه آلومينيوم ‌ايران‌ نیز با خرید قابل توجه بیش از 51میلیون سهمی از سوی شركت امين آر روبرو شد. مس‌ شهيد باهنر نیز دیگر نماد این گروه بود که تداوم حمایت و خرید از سوی سهامدار عمده بالای یک درصدی را برای سومین روز متوالی تجربه کرد. به طوریکه با احتساب خرید 6.5میلیون سهمی این سهامدار در بازار امروز، میزان خریدهای به ثبت رسیده توسط آن طی 3روز اخیر به 10میلیون سهم رسید.

ملي‌ سرب ‌و روی ايران‌ نیز خرید بیش از51هزار سهمی توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی را تجربه کرد.

ب) شرکت‌های شیمیایی: نمادهای گروه شیمیایی نیز از جمله صنایع مورد توجه حقوقی ها در این بازار بودند. به طوریکه خالص خرید سهامداران عمده در این گروه به حدود 19میلیارد تومان رسید. در این میان بیشترین حجم جابجایی ها به نماد گسترش نفت و گاز پارسیان تعلق داشت. به طوریکه بیش از 9میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «پارسان» جابجا شد.  پتروشيمی فناوران نیز دیگر نماد این گروه بود که از حمایت سهامدار عمده برخوردار شد. به طوریکه 100هزار سهم این شرکت توسط شركت سرمايه گذاری ملی ايران خریداری شد.

در نماد پتروشیمی خارک نیز تداوم حمایت از سوی گروه توسعه مالی مهرآيندگان صورت گرفت. به طوریکه این حقوقی برای سومین روز متوالی به خرید سهام «شخارک» پرداخت و امروز نیز 200هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. در این بازار «تاپیکو» نیز خرید 230 هزار سهمی از سوی شركت سرمايه گذاری صباتامين را تجربه کرد.

این در حالی است که صنايع پتروشيمی كرمانشاه عرضه سنگین بیش از 9میلیون سهمی را از سوی سهامدار عمده تجربه کرد. به طوریکه شركت سرمايه گذاری مدبران اقتصاد با فروش سهام مزبور، درصد مالکیت خود در «کرماشا» را به 1.51درصد رساند. گروه مالی سپهرصادرات نیز به عنوان حقوقی فعال در پتروشیمی شازند، به روند عرضه های خود در این نماد برای چهارمین روز متوالی ادامه داد. به طوریکه امروز نیز یک میلیون و 200هزار سهم «شاراک» را عرضه کرد.

پ) شرکت‌های خودرویی: گروه خودوریی نیز از جمله صنایع مورد توجه معامله گران در بازار امروز بوند. در این میان دو لیدر گروه یعنی ایران خودرو و سایپا با عرضه از سوی سهامدار عمده مواجه شدند. به طوریکه حدود 3میلیون سهم «خودرو» توسط شركت سرمايه گذاری سمند فروش رفت. این روند در نماد «سایپا» با واگذاری سنگین 11میلیون سهمی از سوی شركت سرمايه گذاری ملی ايران دنبال شد. البته این حقوقی در بازار روز دوشنبه نیز اقدام به فروش 20میلیون سهم «خساپا» کرده بود.

البته سرمایه گذاری سمند به عنوان سهامدار عمده در دیگر نمادهای خودرویی نیز فروش هایی داشت؛ واگذاری حدود 200هزار سهم محورسازان‌ ايران‌خودرو و حدود 900هزار سهم مهركام ‌پارس‌ از جمله این عرضه ها بود.

در نماد الکتریک خودرو شرق نیز سهامدار عمده یعنی شركت توسعه كسب وكارسبا اقدام به عرضه سهم کرد و 2میلیون سهم «خشرق» را واگذار کرد.

د) شرکت‌های سیمانی: در میان نمادهای سیمانی نیز شاهد عرضه هایی از سوی سهامداران عمده بودیم. به طوریکه در این راستا یک میلیون و 400هزار سهم سیمان ارومیه از سوی شركت توسعه سرمايه رفاه به فروش رفت. روندی مشابه در نماد سیمان صوفیان با عرضه 400هزار سهم توسط شركت سرمايه گذاری سيمان تامين ادامه یافت. البته این حقوقی در نماد سیمان قائن نیز عرضه 90هزار سهم را ثبت کرد. سیمان هگمتان نیز دیگر نماد این گروه بود که فروش حدود 200هزار سهمی توسط صندوق سرمايه گذاری مشترك بانک مسكن را تجربه کرد.

در نماد سیمان فارس نو نیز شركت سيمان فارس وخوزستان به فعالیت پرداخت و حدود 200هزار سهم را به فروش رساند. صندوق سرمايه گذاری مشترک بورسيران نیز به عنوان سهامدار عمده در سیمان بهبهان، اقدام به عرضه 30هزار سهم کرد.

این در حالی است که سیمان داراب خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده را تجربه کرد. جمع آوری یک میلیون سهم از سوی FIN Turquoise Trading Limited و خرید بیش از 4میلیون سهم توسط FIN Turquoise Partners Limited ازجمله این حمایت ها بود.

Submitted by admin on