چشم‌انداز قیمت طلا در هفته پیش‌رو

16:07 - 1400/01/18
پس از شش هفته، سرانجام طلا توانست معاملات هفتگی را در محدوده مثبت به پایان برسان. افت ملموس ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان در این روند تاثیر شایانی داشت. در هفته پیش‌رو کماکان امید به تداوم روند صعودی قیمت طلا وجود دارد اما تثبیت قیمت در سطوح بالاتر از 1209 دلار در تحقق این سناریو بسیار حیاتی است.
چشم‌انداز قیمت طلا در هفته پیش‌رو

دنیای بورس- محمد نجفی:

افت ملموس ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان در این هفته، رونق نسبی را بر بازار طلا حاکم کرد و قیمت این محصول در بازار نقدی  و آتی بار دیگر به سطوح بالاتر از 1200 دلار بازگشت. هم اکنون در بازه هفتگی با توجه به میانگین‌های متحرک‌های 5 هفته‌ای، 10 هفته‌ای و 20 هفته ای و همچنین نوسانگرهایی مانند RSI،MACD و ADX احتمال تضعیف ارزهایی مانند پوند، دلار استرالیا، دلار کانادا و دلار نیوزلند در برابر دلار آمریکا بالاست اما وضعیت مبهمی در جفت ارز یورو- دلار آمریکا برقرار است. به این ترتیب احتمال تقویت شاخص دلار دور از ذهن نیست امری که می تواند بر بازار طلا تاثیر منفی بگذارد. در این میان نتایج گزارش‌های اقتصادی از اتحادیه اروپا و آمریکا با توجه به وضعیت تکنیکال یورو- دلار آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است.

گزارش‌های اقتصادی تاثیرگذار بر بازار طلا

در هفته پیش رو هفته تقویم اقتصادی نسبت به هفته گذشته کمی خلوت است اما با نزدیک شدن به اواخر هفته گزارش‌های بسیار مهمی به چشم می‌خورد.

دوشنبه: شاخص  فضای کسب و کار آلمان (موسسه IFO)

سه‌شنبه: شاخص اطمینان مصرف‌کنندگان آمریکا در ماه آگوست

چهارشنبه: تولید ناخالص  داخلی آمریکا و فرانسه در فصل دوم سال- فروش خانه‌های در حال ساخت آمریکا در ماه جولای

پنجشنبه: گزارش بازار کار آلمان- شاخص قیمت مصرف کننده آلمان- تولید ناخالص داخلی کانادا در فصل دوم سال

جمعه: شاخص قیمت مصرف‌کننده اتحادیه اروپا در ماه آگوست- نرخ بیکاری اتحادیه اروپا در ماه جولای

پیش‌بینی هفته پیش‌رو (چهارچوب زمانی هفتگی در بازار نقدی):

همانگونه‌ که هفته گذشته پیش‌بینی شد، بازار با سیگنال‌های بازگشتی نسبتا قوی مواجه بود و سرانجام پس شش هفته توانست به مدار صعود بازگردد. قیمت به حمایت 1283 دلار واکنش قوی نشان داد و در نهایت حتی توانست از مقاومت 1200 دلار نیز عبور کند.

هشدارهای نزولی: تثبیت قیمت در سطوح پایین‌تر از میانگین‌های موزون نمایی 13 هفته‌ای (1237 دلار) و 62 هفته ای (1274 دلار).

هشدارهای صعودی: قیمت در آستانه عبور از میانگین موزون نمایی 5 هفته ای (1209)دلار قرار گرفته است. شاخص قدرت نسبی موفق به خروج از محدوده فروش هیجانی شده است

سیگنال‌های تایید:  قیمت به تماس با باند پایینی بولینگر در هفته ماقبل واکنش قوی نشان داده و در حال حرکت به سوی باند میانی است. این امر می تواند از صعود قیمت حمایت کند.

حمایت‌های پیش‌رو: با افت قیمت، محدوده حمایتی مهمی در محدوده 1200 تا 1204 دلار به چشم می‌خورد. درصورت شکسته شدن این محدوده، حمایت بعدی در سطح 1190 دلار واقع شده است.

مقاومت‌های پیش رو: در صورت صعود قیمت، ابتدا مقاومت مهم  1209 دلار (میانگین 5 هفته ای)  پیش روی طلا قرار دارد. در ادامه مقامت مهم دیگری در سطح 1214 دلار دیده می‌شود.

نتیجه‌گیری: در صورت عبور قیمت از میانگین موزون نمایی 5 هفته ای (1209 دلار) می توان به تداوم روند صعودی قیمت  امیدوار بود اما در غیر این صورت بازار زیر فشار شدیدی قرار خواهد گرفت.