اختلاف سررسید شهریور با گواهی سپرده زعفران ملموس است

فرصت کسب سود 8 درصدی در کمتر از یک ماه

14:46 - 1400/01/18
با توجه به اختلاف ملموس قیمت زعفران در قرارداد آتی شهریور با قیمت معامله گواهی سپرده این محصول در روزهای اخیر، امکان کسب سود هشت درصدی در کمتر از یک ماه از طریق خرید نقدی و فروش در بازار آتی فراهم شده است.
فرصت کسب سود 8 درصدی در کمتر از یک ماه

دنیای بورس- هم اکنون در تابلوی معاملات آتی بورس کالای ایران دو قرارداد آتی بر روی زعفران نگین با سررسید شهریور  و آبان 97در حال معامله است. در سررسید نزدیک تر معاملات در محدوده 8600 تومان در هر گرم در حال پیگیری است. در عین حال گواهی سپرده زعفران نگین زرین در بازار بورس تهران در قیمت 7800 تومان  برای هر گرم معامله می شود. با توجه به فاصله ملموس میان این دو قیمت،  پنجره آربیتراژ زمانی برای خرید نقدی و فروش آتی در سررسید شهریور هم اکنون باز است.

با توجه به کارمزد جزئی معامله هر یک از این دو قرارداد، هم اکنون می‌توان اقدام به خرید 100 گرم زعفران به شکل گواهی سپرده با قیمت 775 هزار تومان کرد و در عین حال با پرداخت 210 هزار تومان وجه تضمین اولیه، در موقعیت فروش در سررسید شهریور قرار گرفت و منتظر ماند تا زمان تسویه فیزیکی قرارداد شهریور فرا برسد. (اندازه هر قرارداد معاملاتی در بازار آتی زعفران برابر با 100 گرم است).

با توجه به فاصله قیمت 800 تومانی هر گرم زعفران نگین  زرین در گواهی سپرده و قرارداد آتی، می توان با اتخاذ این شیوه  با پرداخت 985 هزار تومان (هزینه خرید 100 گرم زعفران در قالب گواهی سپرده و پرداخت وجه تضمین یک موقعیت فروش در قرارداد شهریور)، سودی برابر با 80 هزار تومان در صورت تسویه فیزیکی بدست آورد. با توجه به این موضوع که بیستم شهریور زمان تحویل قرارداد آتی زعفران نگین شهریور است، این فرصت آربیتراژی سودی نزدیک به 8 درصد را نصیب سرمایه‌گذار خواهد کرد.

در این میان شاید بزرگترین ریسکی که سرمایه گذار را تهدید می کند، افزایش قیمت در قرارداد آتی زعفران و صدور اعلامیه افزایش وجه تضمین است. با توجه به اینکه حداقل وجه تضمین در قرارداد زعفران هم اکنون در سطح 70 درصد قرار دارد، در صوت افزایش قیمت قرارداد شهریور به سطح 9230 تومان سرمایه‌گذار در معرض صدور اعلامیه افزایش وجه تضمین قرار می گیرد و تا پیش از آن نیازی به افزایش وجه تضمین خود ندارد. به عبارتی دیگر در صورت افزایش بیش از 7 درصدی قیمت در قرارداد شهریور، سرمایه گذار در معرض ریسک مذکور قرار می‌گیرد. البته باید به این نکته توجه کرد که  رشد قیمت قراردادهای آتی و گواهی سپرده عموما همراستا بوده و در صورت بروز چنین سناریویی باز هم سرمایه گذار از ناحیه افزایش قیمت نقدی منتفع خواهد شد.