آیا "روی" سزاوار افت قیمت 33 درصدی بود؟

14:38 - 1400/01/18
روز چهارشنبه قیمت روی در بازار لندن به کف دو ساله خود رسید و بدین ترتیب از اوج قیمت تجربه شده در فوریه 2018 نزدیک به 33 درصد فاصله گرفت. در این میان سوال اساسی که ذهن فعالان بازار فلزات را مشغول کرده این است که با در نظر گرفتن عوامل بنیادی بازار روی، آیا این محصول سزاوار افت قیمت 33 درصدی از فوریه تا کنون بوده است؟
آیا "روی" سزاوار افت قیمت 33 درصدی بود؟

بازار فلزات در ماه های اخیر زیر فشار شدیدی قرار گرفت و بخش عمده ای از رشد قیمت پیشین محصولات معاملاتی این بازار  در سال جاری خنثی شد. در این میان روز چهارشنبه سیل فروش در این بازار به شدت تقویت شد  به گونه‌ای که شاخص بازار فلزات لندن افت 4 درصدی را پشت سرگذاشت. در این میان روی با افت قیمتی 6 درصدی بدترین عملکرد را در روز چهارشنبه تجربه کرد. تضعیف چشم‌انداز رشد اقتصادی چین، افزایش تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، تقویت دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان و تضعیف ارزش یوان اصلی‌ترین دلایل عملکرد ضعیف فلزات در دو ماه اخیر به حساب می آید.

 چرا قیمت روی سقوط کرد؟

روی در ماه فوریه با رسیدن به سطح 3595 دلار، بالاترین قیمت خود را در 11 سال اخیر تجربه کرد اما در ادامه سال نتوانست عملکرد درخشان خود را ادامه دهد و روز چهارشنبه قیمت این محصول در سطح 2283  دلار قرار گرفت که این قیمت در دو سال اخیر در بازار دیده نشده بود. بدین ترتیب در نزدیک به شش ماه، قیمت روی افتی 33 درصدی را تجربه کرد.

جهش قیمت روی در دو سال اخیر بیشتر مدیون کاهش عرضه معدنی این محصول بود. با این وجود پس از صعود قیمت به اوج 11 ساله، توجه فعالان بازار به عرضه های معدنی جدید این محصول جلب شد. برخی از معادن تعطیل شده از سال 2015 رفته رفته فعالیت خود را از سرگفتند و معادن جدیدی با توجه به قیمت‌‌های تجربه شده در دو سال اخیر به مدار تولید اضافه  شدند. بعضی از شرکت های معدنی نیز از برنامه خود برای آغاز به کار معادن روی خود در ادامه سال جاری سخن به میان آوردند.

حتی پیش از آغاز رسمی جنگ تجاری آمریکا چین، نشانه‌های از تضعیف تقاضای روی بروز کرد. با توجه به مصرف قابل ملاحظه روی در تولید آهن گالوانیزه، این محصول به آرام شدن بخش ساخت و ساز در چین واکنش منفی نشان داد. رونق بازار مسکن چین در دو سال اخیر یکی از دلایل جهش تقاضا برای فلزات به ویژه روی بود. جنگ تجاری دو ابرقدرت اقتصادی جهان هم مزید بر علت  شد تا چشم‌انداز تقاضا برای روی بیش از پی تیره شود.

در این میان برخی از سطوح مهم تکنیکال در معاملات روی از دست رفت و همین امر فشار فروش در بازار را بالا برد. با شکسته شدن حمایت 3 هزار دلار، فروش در بازار روی شدت گرفت. در این میان حمایت مهم 2475 دلار در روز چهارشنبه گذشته از دست رفت و همین امر به افزایش ملموس حجم معاملات روی و ریزش شدید قیمت این محصول دامن زد.

روی سزاوار افت قیمت 33 درصدی بود؟

سوال مهمی که ذهن فعالان بازار فلزات را مشغول کرده این است که با در نظر گرفتن عوامل بنیادی بازار روی، آیا این محصول سزاوار افت قیمت 33 درصدی از فوریه تا کنون بوده است؟ پاسخ این سوا تقریبا منفی است.

تولید روی تصفیه شده چین در ماه جولای با افت سالانه ای 3/5 درصدی به 439 هزار تن رسیدکه این رقم از آگوست 2013 تاکنون بی سابقه بود. در بسیاری از ماه های دیگر سال 2018 نیز شاهد افت سالانه تولید روی تصفیه شده بودیم. اعلام رسمی کاهش تولید از سوی واحدهای ذوب و فرآوری روی چین به تبع کاهش ملموس حاشیه سود در ماه گذشته گواهی دیگر در زمینه تضعیف روند تولید روی در چین به حساب می‌آید.

به نظر می رسد این عامل حمایت کننده از قیمت روی در سیل خبرهای کلان اقتصاد جهانی گم شده و صندوق های سرمایه‌گذاری با توجه به اخبار منفی، در حال فروش در بازار روی هستند. در عین حال بخش تولید فولاد جهان نیز کماکان وضعیت خوبی را پشت سر می‌گذارد و سطح تولید و حاشیه سود واحدهای تولیدی در حال افزایش است. بنابراین احتمال کاهش تقاضا برای روی از سوی این بخش چندان جدی نیست

در عین حال با توجه به افت شدیدی قیمت از فوریه سال جاری تاکنون، ورود برخی از واحدهای معدنی جدید به مدار تولید در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. با در نظر گرفتن این عوامل باید گفت که سقوط قیمت روی بیشتر ناشی از یک بدبینی غیر منطقی بوده و ریشه در احتمال بروز مازاد عرضه در بازار این محصول ندارد.

اندی هوم- تحلیلگر رویترز