بازیگران بورس (22 مرداد)

خرید نمادهای بزرگ بازار سهام در زمین حقوقی‌ها

14:18 - 1400/01/18
دادوستدهای سهام با خرید نمادهای بزرگ از جانب سهامداران عمده روز دوشنبه به پایان رسید. دراین روز اما شگفتی بازار روی نماد تامین ماسه ریخته‌گری بود.
خرید نمادهای بزرگ بازار سهام در زمین حقوقی‌ها

دنیای بورس: تغییر مالکیت های به ثبت رسیده در جریان معاملات روز دوشنبه در پرتفوی سهامداران حقوقی ثبت شد و این در حالی بود که خرید سهامداران عمده در نمادهای بزرگ بازار با خالص خرید بیش از 13 میلیارد تومانی ادامه یافت.

الف) فلزات اساسی: در صدر خرید سهامداران عمده تمایل به جمع آوری سهام فولاد مبارکه اصفهان وجود داشت؛ به طوریکه حدود 13میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقیقی به سبد سهام حقوقی‌های «فولاد» منتقل شد. در ادامه این روند تقاضا برای جمع آوری سهام ملی مس ایران ثبت شد؛ به طوریکه خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «فملی» به بیش از7 میلیارد و 600 میلیون تومان رسید. به این ترتیب گروه فلزات اساسی بیشترین تغییر مالکیت را از ناحیه سهامداران حقوقی تجربه کرد که با خالص خرید بیش از 20میلیارد تومانی توسط این گروه ادامه یافت.

البته در این گروه فولاد آلیاژی ایران و فولاد خوزستان از جمله نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بودند. به طوریکه خالص خرید حقیقی ها در «فولاژ» به 880میلیون تومان و در «فخوز» به 510 میلیون تومان رسید.

مس شهید باهنر نیز از دیگر نمادهای فولادی در این بازار بود که خرید 200هزار سهم از سوی سرمايه‌گذاری صدرتامين را تجربه کرد. در نماد ملی سرب و روی ایران نیز سرمايه گذاری مدبران اقتصاد به عنوان سهامدار عمده به خرید خود ادامه داد و حدود 300هزار سهم خریداری کرد. این حقوقی در معاملات روز یکشنبه نیز 200 هزار سهم «فسرب» را به پرتفوی خود افزوده بود. البته در این نماد شاهد خرید بیش از 21 هزار سهم توسط سهامدار حقیقی نیز بودیم.

ب) پتروشیمی‌ها: پتروشیمی‌ها از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران عمده بود. به طوریکه بیش از 6میلیارد و 800میلیون تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی این گروه منتقل شد. در صدر این خریدها، جمع آوری سهام پتروشیمی پارس قرار داشت؛ به طوریکه خالص خرید حقوقی‌های «پارس» به حدود 6میلیارد تومان رسید. 

همچنین در این گروه نماد «پترول» نیز شاهد خرید سهم از سوی سهامداران عمده بود؛ به طوریکه سرمايه گذاری مدبران اقتصاد به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و 4میلیون و 800هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

این حقوقی در معاملات روز یکشنبه نیز حدود 9میلیون سهم «پترول» را خریداری کرده بود. گروه صنعتی پاکشو نیز دیگر نماد شیمیایی در بازار بود که خرید بیش از 100 هزار سهمی را از سوی سهامدار عمده یعنی صندوق سرمايه گذاری بادرآمد ثابت اميد انصار تجربه کرد.

در همین حال پتروشیمی آبادان با عرضه 8میلیون و 500 هزار سهمی از سوی سرمايه گذاری  نفت وگازو پتروشيمی تامين مواجه شد. همچنین شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا نیز به عرضه‌های خود در نماد  پتروشیمی پردیس ادامه داد و امروز نیز 850هزار سهم دیگر را واگذار کرد.

ج) بانک‌ها: رصد گروه بانکی نیز نشان از تداوم حمایت سهامداران عمده دارد. به طوریکه در صدر این خریدها فعالیت گروه مالی سپهرصادرات قرار داشت.

این حقوقی که هر روز خریدهایی با حجم نسبتا بالا در نماد بانک صادرات دارد، امروز نیز حدود 11میلیون سهم «وبصادر» را خریداری کرد. البته این حقوقی به تازگی در نماد سرمایه گذاری خوارزمی نیز به فعالیت مشغول شد و در سه روز اخیر خریدهایی روی این نماد صورت گرفت؛ به طوریکه با احتساب جمع آوری 5.5 میلیون سهمی «وخارزم» در بازار امروز، خریدهای خود در این نماد ظرف 3روز اخیر را به بیش از 25 میلیون سهم رساند. 

در این روز بانک ملت نیز با خرید 200هزار سهم از سوی سرمايه گذاری صباتامين روبرو شد. البته این حقوقی در نماد بانک تجارت نیز خریدهایی داشت که با حجم 300 هزار سهمی دنبال شد. همچنین روندی مشابه در پست بانک با جمع آوری حدود 750هزار سهم توسط صندق بازارگردانی پست بانک ايران دنبال شد.

در بانک پارسیان نیز دو حقوقی به فعالیت پرداخته و در مجموع یک میلیون سهم این بانک توسط  گروه مالی بانک پارسيان و شركت نگار نصرسهم خریداری شد.

بانک کار آفرین نیز دیگر نماد بانکی بود که شاهد خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده بود؛ به طوریکه یک میلیون و 500هزار سهم مزبور را بيمه كارآفرين و بیش از 12 میلیون سهم دیگر را نیز یک سهامدار حقیقی بالای یک درصدی خریداری کرد.

همچنین در این روز مديريت سرمايه گذاری كوثر بهمن نیز در مقام سهامدار عمده بانک سینا، به خرید یک میلیون و 300 هزار سهم پرداخت. این حقوقی در معاملات روز یکشنبه نیز 4میلیون سهم «وسینا» را به پرتفوی خود افزوده بود.

تحرکات قابل توجه در «کماسه»

در دیگر شگفتی‌های بازار، خریدهای پرحجم و متعدد سهامداران عمده در نماد تامين‌ ماسه‌ ريخته‌گری صورت گرفت. این نماد که از ابتدای مردادماه تا کنون بازدهی بیش از 33درصدی را نصیب سهامداران خود کرده، در معاملات امروز شاهد خریدهای پرحجمی بود؛ به طوریکه 320 هزار سهم مزبور توسط صنايع فولاد آلياژی يزد خریداری شد.

گروه توسعه مالی واقتصادی سامان نیز به عنوان دیگر حقوقی فعال در این نماد ، اقدام به خرید بیش از 600 هزار سهم کرد. همچنین 50هزار سهم دیگر را نیز پارس پوشش سپنتا خریداری کرد. البته در این میان دو سهامدار حقیقی «کماسه» نیز در مجموع 100 هزار سهم را به پرتفوی خود افزودند.