طلا به کدام سو می‌رود؟

13:35 - 1400/01/18
در پی افت شاخص دلار در یک ساعت اخیر، قیمت طلا در بازار جهانی روندی صعودی را در پیش گرفته است. در برهه کنونی قیمت طلا در محدوده مهمی قرار گرفته و در صورت تثبیت در سطوح بالاتر از میانگین موزون نمایی 5 روزه می‌تواند به روند صعودی خود ادامه دهد.
طلا به کدام سو می‌رود؟

دنیای بورس- محمد نجفی: شاخص دلار معاملات روزانه را با ثبات آغاز کرد اما در یک ساعت اخیر به تبع افت ارزش دلار امریکا در برابر یورو، دلار استرالیا و دلار نیوزلند به محدوده منفی خزید. شاخص دلار در برهه کنونی با افتی 0/18 درصدی در سطح 95/19 واحد قرار گرفته است. افت ارزش دلار در برابر ارزهای مطرح جهان منجر به افزایش تقاضا برای طلا از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری شده و قیمت این محصول را در مسیر صعودی قرار داده است.

در ساعت‌های پیش رو مهمترین گزارشی که در تقویم اقتصادی به چشم می خورد، گزارش فرصت‌های شغلی ایجاد شده ماه جولای در آمریکاست. گزارش مذکور که قرار است ساعت 18:30 به وقت تهران منتشر شود، نوسان ملموس را در بازار ارز می‌تواند پدید آورد امری که بر بازار طلا اثر خواهد گذاشت.

هم اکنون هر اونس طلا در بازار کامکس در قرارداد ماه دسامبر با قرارگیری در سطح 1219 دلار، رشد قیمتی بیش از یک دلار را منعکس می‌کند. در بازار نقدی طلا نزدیک به 4 دلار رشد کرده و در سطح 1211/1 دلار قرار گرفته است.

 پیش بینی سه‌شنبه (چهارچوب زمانی روزانه در بازار نقدی):

سیگنال‌های نزولی : تثبیت قیمت در سطوح پایین‌تر از میانگین‌های موزون نمایی 13 روزه (1218 دلار) و 62 روزه (1251 دلار).

هشدار بازگشت روند:  قیمت در حال تلاش برای عبور از میانگین موزون نمایی 5 روزه ( 1212/5 دلار) بوده و RSI در واکنش به مرز محدوده فروش هیجانی در مسیر صعودی قرار گرفته است.

سیگنال تایید بازگشت روند: واگرایی در نمودار RSI و MACD واگرایی دیده می شود.

حمایت های پیش‌رو: در صورت افت قیمت، حمایت 1209 و سپس 1204 دلار پیش روی طلا قرار دارد. سناریوی بدبینانه سقوط قیمت به مرز روانی 1200 دلار است.

مقاومت های پیش رو: در صورت صعود قیمت، اولین مقاومت مهم در سطح میانگین 13 روزه (1218 دلار)  دیده می‌شود و مقاومت بعدی  در سطح 1222 دلار قرار گرفته است.

نتیجه‌گیری:  با وجود تثبیت قیمت در سطوح پایین تر از میانگین های 13 روزه و 62 روزه، طلا هم اکنون در تلاش برای شکست مقاومت موجود در مرز میانگین 5 روزه است. هشدارهایی در زمینه  بازگشت روند صادر شده و سیگنال هایی نیز در تایید آن شکل گرفته است. احتمال بازگشت روند در روز جاری دور از ذهن نیست. در صورت تثبیت در سطوح بالاتر از میانگین 5 روزه می توان به تداوم روند صعودی امید زیادی داشت.