آمریکا تعرفه‌های واردتی را افزایش می‌دهد؟

واکنش منفی فلزات به بازی جدید ترامپ

12:56 - 1400/01/18
با اعلام خبری در زمینه تصمیم دولت آمریکا برای افزایش نرخ تعرفه واردات کالاهای چینی، جو منفی بر بازار فلزات در روز چهارشنبه حاکم شد. در عین حال انتشار گزارش ناامیدکننده شاخص مدیران خرید تولیدی چین از سوی موسسهCaixin  در افزایش فشار بر بازار تاثیرگذار بود.
واکنش منفی فلزات به بازی جدید ترامپ

امروز خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به نقل از یک مقام آگاه اعلام کرد که دولت ترامپ قصد افزایش نرخ تعرفه‌‌ای را دارد که پیش‌تر  برای واردات 200 میلیارد دلار از کالاهای چین در نظر گرفته بود. بر این اساس قرار است نرخ تعرفه مذکور از 10 درصد به 25 درصد افزایش یابد. در آغاز جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان، دولت آمریکا وضع تعرفه 25 درصدی بر واردات 50 میلیارد  دلار از کالاهای چینی را در دستور کار قرار داد و در ادامه نیز ترامپ تهدید کرد که 200 میلیارد دلار از دیگر کالاهای چینی را مشمول پرداخت تعرفه وارداتی 10 درصدی خواهد کرد. انتشار این خبر در روز چهارشنبه بازار فلزات را زیر فشار قرار داد و با افزایش نگرانی سرمایه گذاران نسبت به وخیم‌تر شدن تنش تجاری میان این دو کشور موج فروش در این بازار شکل گرفت.

در این میان صبح امروز موسسه Caixin در گزارشی اعلام کرد که شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه جولای به 50/8 واحد رسیده است. با در نظر گرفتن نتیجه این گزارش مشخص شد که بخش تولیدی چین در ماه جولای کمترین میزان رشد خود را  در 8 ماه اخیرتجربه کرده است. انتشار این گزارش نیز فشار بر بازار فلزات را افزایش داد. دیروز نیز نتیجه گزارش شاخص مدسیران خرید اداره آمار ملی چین به مذاق سرمایه گذاران خوش نیامد. شاخص مدیران خرید تولیدی مرکز آمار ناظر بر فعالیت شرکت های بزرگ وبه ویزه مجموعه های دولتی است اما شاخص ارائه شده از سوی موسسه Caixin شرکت‌های کوچک و متوسط را در بر می‌گیرد.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با افتی 0/9 درصدی مختصر در سطح 6269 دلار قرار گرفته و آلومینیوم با کاهشی 2/0 درصدی به 2077 دلار رسیده است. سرب با افتی 0/8 درصدی  در سطح 2144 دلار قرار گرفته است. در این میان روی کاهش قیمتی به میزان 1/5 درصد را تجربه کرده به 2595 دلار رسیده است.