بازیگران بورس (سه‌شنبه 9 مرداد)

نماد «فولاد» در کانون توجه سهامداران حقیقی

12:53 - 1400/01/18
معامله گران حقیقی بازار سهام در روز سه‌شنبه سهام فولاد مبارکه را در صدر تقاضا قرار دادند و متناسب با عرضه سهامدار عمده خریدهای پرحجمی را در این نماد ثبت کردند.
نماد «فولاد» در کانون توجه سهامداران حقیقی

دنیای بورس: تغییر مالکیت های به ثبت رسیده در بازار روز سه شنبه در حالی برای چهارمین روز متوالی در زمین بازی سهامداران حقیقی قرار داشت که این روند با خالص خرید 97 میلیارد تومانی سهامداران خرد بازار همراه شد.

در این میان بار دیگر معامله گران حقیقی خرید سهام فولاد مبارکه را در صدر تقاضا قرار دادند و خریدهای پرحجمی را در این نماد ثبت کردند. به طوریکه در معاملات امروز تغییر مالکیت بیش از 8 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «فولاد» شکل گرفت.  در این راستا شاهد عرضه حدود 28 میلیون سهمی فولاد مبارکه از سوی سهامدار عمده یعنی گروه مدیریت سرمايه گذاری اميد بودیم. این حقوقی در جریان معاملات روز دوشنبه نیز عرضه 56 میلیون سهم «فولاد» را رقم زده بود.

در میان دیگر نمادهای فولادی، بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی به جمع آوری سهام فولاد کاوه جنوب کیش تعلق داشت. به طوریکه این روند با خالص خرید بیش از 4میلیارد تومانی همراه شد. در این نماد بنياد مستضعفان انقلاب اسلامی برای سومین روز پیاپی ، عرضه سهام «کاوه» را رقم زد و امروز نیز 10 میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. این سهامدار عمده در 3 روز اخیر در مجموع حدود 25 میلیون سهم «کاوه» را واگذار کرده است.

فولاد خوزستان نیز با تغییر مالکیتی در محدوده 3.5 میلیارد تومان از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقیقی در این بازار بود. در این بازار  موسسه صندوق بيمه اجتماعی روستائيان وعشاير نیز به عنوان سهامدار عمده در «فخاس» ، اقدام به عرضه 1.5 میلیون سهم کرد.

روند عرضه ها از سوی سهامداران عمده در دیگر نمادهای بازار نیز مشاهده شد. بر این اساس شركت سرمايه گذاری و توسعه گل گهر به عنوان سهامدار عمده 1.17 درصدی فولاد صبانور ، اقدام به عرضه بیش از 12 میلیون سهم مزبور کرد. این عرضه ها از سوی سهامداران حقیقی این نماد با استقبال و جمع آوری سهم دنبال شد و در نهایت خالص خریدی در حدود 3 میلیارد تومان در کارنامه سهامداران خرد «کنور» به ثبت رسید. این در حالی است که خود نماد «کنور» نیز در نقش فروشنده ظاهر شد و اقدام به فروش 2میلیون و 500 هزار سهم «ومعادن» کرد.

دیگر نمادها نیز از جمله سرمایه گذاری غدیر با عرضه سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شدند. به طوریکه 10 میلیون سهم «وغدیر» از سوی شركت گروه توسعه مالی مهرآيندگان و 15 میلیون سهم دیگر نیز از سوی شركت بيمه كوثر به فروش رفت. بیمه کوثر در معاملات روز دوشنبه نیز 10 میلیون سهم «وغدیر» را عرضه کرده بود. البته خود «وغدیر» نیز به عنوان سهامدار عمده در «پارس» ، اقدام به فروش سهام مزبور کرد. به طوریکه در این بازار 200 هزار سهم پتروشیمی پارس را عرضه کرد.

نمادهای گروه پتروشیمی نیز با شرایطی مشابه و عرضه سهم از سوی حقوقی ها مواجه شدند. به طوریکه در نماد پتروشیمی شازند شاهد تداوم عرضه برای پنجمین روز متوالی از سوی شركت سرمايه گذاری گروه توسعه ملی بودیم. این حقوقی با واگذاری 2.6 میلیون هم «شاراک» در بازار امروز، در مجموع حدود 90 میلیون سهم را به فروش رسانده است.

این در حالی است که «پترول» با جابجایی 5  میلیون سهمی میان سهامدار عمده روبرو شد. در حالی شركت مديريت توسعه سرمايه گروه پتروشيمی ايرانی به عنوان سهامدار 3.91 درصدی «پترول» اقدام به فروش 5میلیون سهم مزبور کرد که در مقابل این میزان سهم از سوی شركت سرمايه گذاری مدبران اقتصاد خریداری شد. مدبران اقتصاد در دو روز گذشته نیز حدود 25 میلیون سهم «پترول» را جمع آوری کرده بود.

در میان دیگر عرضه های بازار سه شنبه شاهد واگذاری حدود 15 میلیون سهم توسعه معادن روی ایران از سوی سهامدار عمده بودیم. به طوریکه صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر این میزان سهم «کروی» را در بازار دیروز فروخت. این صندوق در نماد سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی نیز اقدام به عرضه سهم کرد و به این ترتیب 32 میلیون و 500 هزار سهم «وصندوق» را به فروش رساند.

این سهام عرضه شده در حالی از سوی سهامداران خرد بازار جمع آوری شد که خالص خرید قابل توجهی را در کارنامه آنها ثبت کرد. به طوریکه در این روز جابجایی بیش از 8 میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «وصندوق» ثبت شد.

این در حالی است که بازیگران عمده در بازار روز سه شنبه بیشترین خرید را در نمادهای سازه پویش و کالسیمین داشتند که در هر کدام از نمادهای مزبور خالص خرید بیش از 500 میلیون تومانی از سوی سهامداران حقوقی به ثبت رسید.

در نماد «خپویش» تحرکاتی از سوی سهامداران عمده مشاهده شد. به طوریکه سرمايه گذاری ساختمانی عظام به عنوان سهامدار عمده و مالک 55.46 درصدی «خپویش» اقدام به عرضه یک هزار و 500 سهم کرد. این روند عرضه توسط یک سهامدار حقیقی بالای یک درصدی سازه پویش با واگذاری 400 هزار سهم ادامه یافت. این در حالی است که شركت مديريت سرمايه افزابين الملل به عنوان دیگر حقوقی «خپویش» اقدام به خرید 370 هزار سهم کرد.