دارویی‌ها بدون محدودیت تسهیلات می‌گیرند؟

12:34 - 1400/01/18
رییس سازمان غذا و دارو از رفع محدودیت‌های بانکی و ارزی برای شرکت‌های دارویی دولتی خبر داد.  پیش‌تر شورای پول و اعتبار میزان سقف تسهیلات بانکی که شرکت‌های دارویی می‎توانستند استفاده کنند را به منظور کمک به نقدینگی شرکت‌های دارویی به میزان دو برابر افزایش داده است.

فانا:‌ به درخواست وزیر بهداشت و با توجه به روند تشدید تحریم‌ها که احتمال بروز کمبودهای دارویی را در ماه‌های آتی ممکن می‌سازد، موضوع مستثنی شدن شرکت‌های گروه دارویی عمومی از محدودیت ارزی و تسهیلات بانکی مطرح شد.

غلامرضا اصغری؛ رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به شرکت‌های دارویی برکت، شفا و تامین برای مستثنی شدن از محدودیت‌های بانکی تصریح کرد: در جلسه مورخ ۱۹ تیر ۹۷ شورای پول و اعتبار، این موضوع مطرح و مقرر شد صنایع دارویی از تاریخ ابلاغ این نامه، به مدت ۶ ماه بتوانند تا ۴۰ درصد سرمایه پایه بانک‌ها، یعنی ۲ برابر حد مقرر فعلی و با معافیت از آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط، از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

هفته گذشته اصغری در مراسم جشن بلوغ فناوری و خروج ۱۳ داروی نوترکیب حوزه زیست‌فناوری از مرحله شتابدهی و تولید نیمه صنعتی یک شتابدهنده گفته بود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خود را موظف می‌داند در روزهای آینده که شرایط واردات و تامین دارو قدری پیچیده‌تر می‌شود از شرکت‌هایی که روی پای خود ایستاده‌اند و تولیدات آنها کشور را در خودکفایی یاری می‌کند حمایت کند.

چند روز بعد وی با تائید درخواست وزارت بهداشت به منظور حمایت انحصاری از صنایع دارویی دولتی و نیمه‌دولتی نشان داد که عزمی برای حمایت از صنایع خودکفا و مستقل با مدیریت غیردولتی که تا امروز و در این شرایط سخت رو پای خود ایستاده‌اند، وجود ندارد و صرفا حمایت از شرکت‌های وابسته، در اولویت دولت است.

بر مبنای صحبت‌های حسن قاضی زاده هاشمی؛ وزیر بهداشت که امروز در همایش روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور سخن گفت: قطعا یکی از برنامه‌های آمریکا، افزایش فشار به ایران در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی است؛ بنابراین باید آمادگی لازم برای مقابله با چنین شرایطی را داشته باشیم.

آمریکا بارها اعلام کرده طبق قوانین بین‌المللی دارو و مواد غذایی مشمول تحریم‌ها نخواهند شد. البته ترامپ از زمان روی کار آمدن تاکنون بسیاری از قراردادها و معاهدات بین‌المللی را زیر پا گذاشته است.

پیش‌تر در «دنیای بورس» خواندید: افزایش دو برابری سقف تسهیلات برای دارویی‌ها