بازیگران بورس (شنبه 6 مرداد)

تشکیل صف‌های خرید سهام با بحث ارز ثانوی صادراتی‌ها

همزمان با طرح بحث توافق عرضه ارز شرکت‌های صادراتی در بازار ثانویه با نظر موافق شورای پول و اعتبار که منتظر مصوبه نهایی از سوی دولت است، بورس تهران شاهد تشکیل صف‌های تقاضا برای سه گروه پتروشیمی، فزی و معدنی بود که خریدهای سنگینی را نیز به دنبال داشت.

دنیای بورس: بازار سهام معاملات امروز را به دنبال خبر تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر توافق عرضه ارز شرکت‌های صادراتی در بازار ثانویه، با جهش قابل توجه شاخص کل بورس سپری کرد. در این بازار در حالی بیشتر نمادهای گروه پتروشیمی ، فلزی و معدنی‌ شاهد تقاضای بالا از سوی سرمایه‌گذاران بودند که در نهایت خریدهای سنگین را تجربه کردند. این امر سبب تغییر زمین بازی به سمت پرتفوی معامله گران خرد بازار شد. به طوریکه در مجموع بیش از 103 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر سبد سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد.

این دسته از سهامداران بیشترین خرید خود را در گروه فلزات اساسی داشتند؛ به طوریکه خالص خرید معامله گران حقیقی در این گروه به بیش از 43 میلیارد تومان رسید. در صدر این خریدها نیز تقاضا برای جمع آوری سهام فولاد مبارکه و ملی مس ایران قرار داشت.

به طوریکه در هر کدام از نمادهای مزبور شاه تغییر مالکیت بیش از 13 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی آنها بودیم. از سوی دیگر در حالی اکثر نمادهای گروه فلزی با رشد قیمت در محدوده 5 درصدی روبرو شدند که در این میان آلومینیوم ایران پس از برگزاری مجمع عمومي عادی ساليانه بدون محدوديت نوسان قيمت بازگشایی شد و رشد قیمت بیش از 22 درصدی را تجربه کرد. «فایرا» نیز خالص خرید بیش از 100 میلیون تومانی را از سوی سهامداران خرد بازار تجربه کرد.

همچنین در این گروه سرمایه گذاری توکا فولاد نیز از دیگر نمادهای مورد توجه معامله گران حقیقی بود که جابجایی در حدود 8 میلیارد تومان نقدینگی را در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی تجربه کرد.

این در حالی است که در گروه فلزی، ملی‌ سرب ‌وروی‌ ايران‌ مورد توجه سهامداران عمده بازار قرار گرفت. به طوریکه خالص خرید حقوقی های «فسرب» به بیش از 200 میلیون تومان رسید. در این میان دو سهامدارعمده شرکت بیشترین فعالیت را در این نماد داشتند. خرید 500 هزار سهم از سوی سرمايه گذاری مدبران اقتصاد و خرید 35 هزار سهم دیگر از سوی یک سهامدار حقیقی بالای یک درصدی «فسرب» از جمله این خریدها بود.

از سوی دیگر سهامداران خرد بازار در نماد سرمایه گذاری غدیر نیز فعالیت مناسبی داشته و در حدود 10 میلیارد تومان نقدینگی را در مسیر پرتفوی معامله گران حقوقی به حقیقی این نماد جابجا کردند.

همانطور که عنوان شد به دنبال خبر عرضه ارز شرکت‌های صادراتی در بازار ثانویه، گروه پتروشیمی نیز در کانون توجه سهامداران خرد بازار قرار گرفتند. به طوریکه خالص خرید 28 میلیارد تومانی حقیقی ها در این صنعت به ثبت رسید. در این میان صنایع پتروشیمی خلیج فارس و سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تامين بیشترین حجم خرید را از سوی سهامداران خرد بازار تجربه کردند. به طوریکه هر کدام از دو نماد مزبور با تغییر مالکیت بیش از 6 میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی روبرو شدند.

در میان نمادهای معدنی نیز بالاترین خالص خرید حقیقی ها در نماد گل گهر بود. به طوریکه 4 میلیارد و 600 میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «کگل» جابجا شد.

حقوقی‌ها چه خریدند؟

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران عمده نشان از تمایل این گروه به جمع آوری سهام بانکی دارد. به طوریکه خالص خریدی در حدود 2میلیارد تومان در گروه بانکی رقم خورد که بیشترین حجم این جابجایی، به خریدهای صورت گرفته در نماد بانک صادرات تعلق داشت. در این روز بیش از 900 میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده «وبصادر» منتقل شد. در این راستا بیشترین خرید مزبور از سوی حقوقی همیشه فعال «وبصادر» بود. به طوریکه گروه مالی سپهر صادرات اقدام به خرید بیش از 17.5 میلیون سهم این بانکی کرد.

در این روز تامین سرمایه امید نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده بود که خالص خرید یک میلیارد و 400 میلیون تومانی را از سوی معامله گران حقوقی تجربه کرد. در این میان دو صندوق شرکت، خریدهای مناسبی را انجام دادند. به طوریکه 6میلیون سهم «امید» توسط صندوق سرمايه گذاری بادرآمد ثابت گنجينه اميد ايران و 2میلیون سهم دیگر از سوی صندوق سرمايه گذاری اميد ايرانيان خریداری شد.

در میان نمادهای خودرویی نیز بیشترین استقبال حقوقی ها از نماد ایران خودرو بود. در حالی خودرویی ها شاهد افت قیمت سهام خود در بازار امروز بودند که حقوقی ها با حمایت های خود از سهام این گروه، سعی در ایجاد تعادل در این نمادها داشتند. به طوریکه یک میلیارد و 500 میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی این صنعت منتقل شد.

در صدر این خریدها نیز تمایل برای جمع آوری سهام ایران خودرو قرار داشت. به طوریکه خالص خرید 900 میلیون تومانی در این نماد شکل گرفت. در این راستا شركت نگار نصرسهم حدود 200 هزار سهم «خودرو» را جمع آوری کرد. گروه مالی بانک پارسيان نیز دیگر حقوقی «خودرو» بود که 400 هزار سهم مزبور را در این بازار خریداری کرد.

افزون بر این امروز شاهد عرضه بلوکی سهام سرمایه گذاری ملی ایران بودیم. به طوریکه 835 میلیون سهم معادل 11.93 درصد از سهام مزبور توسط شركت توسعه معادن جنوب به فروش رسید. این حقوقی با عرضه این میزان سهم، درصد مالکیت خود در سهام «ونیکی» را به 37.35 درصد رساند. در مقابل این سهم توسط موسسه صندوق بازنشستگی کارکنان بانکها خریداری شد. این حقوقی با احتساب خرید امروز، درصد مالکیت خود در سهام «ونیکی» را به 26.34 درصد رساند.

Submitted by admin on