خوش‌بینی متال بولتن نسبت به چشم انداز سرب و روی

12:15 - 1400/01/18
موسسه متال بولتن در گزارش ماهانه خود شانس افزایش قیمت سرب را بیش از سایر فلزات ارزیابی کرد و در عین حال از احتمال تشدید کمبود عرضه روی در ادامه سال جاری خبر داد.
خوش‌بینی متال بولتن نسبت به چشم انداز سرب و روی

سرب: در روند نزولی حاکم بر بازار فلزات در ماه ژوئن و اوایل جولای، سرب کمترین افت قیمت را در میان محصولات معاملاتی این بازار تجربه کرد که این امر نشان دهنده وجود عوامل بنیادی قوی‌تر در بازار این محصول نسبت به سایر فلزات است. بنابراین در صورت بهبود شرایط بازار، سرب از شانس بالاتری برای افزایش قیمت برخوردار است.

بازار سرب در چین با کمبود عرضه مواجه است. ذخایر راین محصول در بازار آتی شانگهای و مناطق آزاد در اوایل جولای به 37 هزار تن کاهش یافته است. به علت عدم انتشار آمار دقیق تجارت خارجی از سوی چین، به سختی می توان نسبت به افزایش واردات سرب از سوی این کشور مطمئن بود. در این میان تحلیلگران متال بولتن معتقدند که با توجه به کاهش ذخایر در چین، بازشدن پنجره آربیتراژی میان لندن و شانگهای، رشد پریمیوم در بازار نقدی این کشور  و بروز وضعیت بکواردیشن (بالاتر بودن قیمت در سررسیدهای نزدیک نسبت به سررسیدهای دور) در بازار آتی شانگهای واردات سرب از سوی چین به احتمال قوی افزایش یافته است. همین امر می‌تواند منجر به سرایت کمبود عرضه بازار چین به سایر بازارها شود. در این میان احتمال اخلال در عرضه سرب از سوی ایران به بازارهای جهانی نیز وجود دارد که این رویداد نیز می‌تواند به تقویت قیمت سرب منجر سود. با توجه به عوامل ذکر شده، موسسه متال بولتن قیمت سرب را برای فصل سوم سال بدون تغییر نسبت به گزارش پیشین در سطح 2520 دلار پیش بینی کرده است.

روی: افت 500 دلاری قیمت روی در اواخر ژوئن و اوایل جولای بسیار فراتر از پیش بینی تحلیلگران متال بولتن بود. در سطوح نزدیک به 2700 دلار بار دیگر روند افزایش خرید در بازار مشاهده شد اما به تبع نگرانی‌های موجود در زمینه جنگ تجاری قدرت های بزرگ اقتصادی، این محصول باز هم زیر فشار قرار گرفت.

جدیدترین گزارش گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی نشان می‌دهد هنوز گشایشی در روند تولید معدنی این محصول در سطح جهان رقم نخورده است. در عین حال رشد کمتر از انتطار نرخ ذوب و فرآوری این محصول، واحدهای چینی را مجبور به کاهش تولید کرده است. بدین ترتیب می‌توان نسبت به تداوم کمبود عرضه کنسانتره روی در بازار جهانی اطمینان داشت. بدین ترتیب انتظار می‌رود با کاهش تولید روی در چین ، میزان کمبود عرضه این محصول در سال جاری نسبت به سال 2017 کمی تشدید شود. با توجه به موارد ذکر شده، تحلیلگران متال بولتن میانگین قیمت روی برای فصل سوم سال را بدون تغییر نسبت به گزارش پیشین در سطح 3200 دلار برآورد کرده اند.