در گزارش ماهانه متال بولتن مطرح شد

احتمال بازگشت مس به مدار صعود

12:15 - 1400/01/18
موسسه متال بولتن در جدیدترین گزارش خود از احتمال بازگشت قیمت مس به مدار صعود در فصل سوم سال جاری خبر داد اما نسبت به چشم‌انداز قیمت آلومینیوم ابراز نگرانی کرد.
احتمال بازگشت مس به مدار صعود

مس: در اوایل ماه ژوئن مس با رسیدن به سطح 7348 دلار، بالاترین قیمت خود را در چهار سال و نیم اخیر تجربه کرد اما در ادامه با افتی بیش از هزار دلار به کف یک ساله خود در ماه جولای رسید. با وجود عملکرد ناامیدکننده مس در یک ماه و نیم اخیر، می توان به بهبود روند قیمت این محصول به تبع وجود برخی عوامل حمایت کننده در بازار امیدوار بود.

کاهش ملموس واردات قراضه مس از سوی چین چین در کنار سختگیری شدید این کشور بر واحدهای معدنی و فرآوری مس، عرضه این محصول را در ادامه سال کاهش می‌دهد. در عین حال احتمال تعطیلی خارج از برنامه برخی واحدهای ذوب و فرآوری مس در آسیا و همچنین برگزاری اعتصاب کارگری در برخی معادن بزرگ شیلی دور از ذهن نیست. این موارد بر محدودیت عرضه مس دامن خواهند زد.

با توجه به تضعیف چشم‌اندار اقتصاد جهانی و افزایش ریسک‌گریزی در میان سرمایه‌گذاران، تحلیلگران متال بولتن قیمت مس را در سناریوی اصلی خود برای دو فصل پیش رو نسبت به گزارش پیشن کاهش داده اند اما اعتقاد دارند امکان اتمام روند نزولی کنونی و بازگشت مس به مدار صعود در فصل کنونی بسیار بالاست. براین اساس میانگین قیمت مس برای فصل سوم سال جاری در سطح 6900 دلار در هر تن پیش بینی شده که این رقم نسبت به برآورد پیشین نزدیک به 200 دلار پایینتر است. میانگین قیمت برای فصل پایانی سال نیز با کاهشی به همین میزان در سطح 7200 دلار پیش‌بینی شده است.

آلومینیوم: تحلیلگران متال بولتن پیش‌بینی می‌کنند که بازار آلومینیوم در سال جاری میلادی با کمبود عرضه ای به میزان 700 هزار تن روبرو شود. در این میان اما بروز برخی از عوامل می‌تواند منجر به کاهش مقدار کمبود عرضه شود. چشم‌انداز مبهم پیش روی بازار با توجه به جنگ تجاری اخیر میان آمریکا و چین، شکننده بودن روند تقاضا با توجه به آمارهای مبهم منتشر شده از سوی اقتصادهای بزرگ جهان در ماه‌های اخیر و تحریک تولید در آمریکای شمالی و چین از جمله این عوامل به شمار می روند.

تداوم وضعیت بکواردیشن در بازار لندن (بالاتر بودن قیمت سررسیدهای نزدیک نسبت به سررسیدهای دور) باعث افزایش ورود آلومینیوم به انبارهای بازار لندن شده که این امر می تواند بر قیمت فشار وارد کند. سناریوی اصلی موسسه متال بولتن از قیمت آلومینیوم در فصل سوم سال با توجه به موارد مذکور در سطح 2100 دلار قرار گرفته و این در حالی است که پیش‌تر این قیمت در سطح 2280 دلار برآورد شده بود.