نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (3 مرداد)

شاخص کل در جریان معاملات امروز به مدد رشد ارزش سهام بزرگان گروه فلزات و پالایشی وارد بازه مثبت شده است. خبر تغییر مبنای محاسبه نرخ در رابطه با فروش برخی محصولات پالایشی به بانکرینگ‌ها، افزایش قیمت جهانی فلزات رنگین در کنار عملکرد امیدوار‌کننده بنگاه‌ها طی تیرماه عوامل حمایت‌کننده از سهام یادشده است. از نکات قابل‌توجه دادوستدهای امروز می‌توان به تداوم رشد قیمت سیمانی‌ها در مقابل ریزش قیمتی سهام گروه خودرو اشاره کرد.

دنیای بورس: به فاصله کوتاهی از انتشار گزارش عملکرد بسیاری از شرکت‌ها در سه‌ماهه نخست سال جاری، گزارش عملکرد آنان در تیرماه نیز در حال انتشار است و این گزارش‌ها در بسیاری از موارد و به خصوص در رابطه با قسمت عمده‌ای از شرکت‌های کالایی چشم‌نواز است.

در عین حال، به نظر می‌رسد عرصه اخبار بین‌المللی و داخلی به سمت تلطیف فضا پیش رفته است. روز گذشته ترامپ طی یک سخنرانی از آمادگی برای مذاکره با مسئولان کشور خبر داد. در فضای داخلی نیز اخبار  متعددی در رابطه با ایجاد تغییرات در تیم اقتصادی دولت مخابره شده است و مسئولان دولت نیز برای بهبود جریان امید به سطح جامعه تلاش‌هایی در پیش گرفته‌اند.

در سطح صنایع و شرکت‌ها نیز مصوبات روز گذشته وزارت صنعت در رابطه با عرضه محصولات پتروشیمی و فلزی در بورس کالا از نکات قابل‌توجه است. اگر چه به نظر می‌رسد این مساله در معاملات امروز سهام بازتاب چندانی نداشته است؛ به خصوص که معاملات امروز محصولات فولادی در بورس کالا به روال سابق انجام شده است و همچنان تقاضا برای شمش‌های فولادی «فخوز» و «کاوه» در فاصله 10 درصدی از قیمت پایه پرحجم است.

از دیگر اخباری که روز گذشته منتشر شد می‌توان به تغییر نرخ فروش محصولات پالایشی به شرکت‌های بانکرینگ بر اساس نرخ ارز توافقی در بازار ثانویه اشاره کرد. اخباری که به نظر می‌رسد توانسته است نمادهای این گروه را به تحرک وادارد و این گروه را در کانون توجه معاملات امروز قرار دهد. با این وجود صحت برداشت فعالان بازار از این اخبار جای تامل زیاد دارد. «دنیای بورس» در گزارش برداشت اشتباه پالایشی‌ها از ابلاغیه فروش بانکرینگ به بررسی این موضوع پرداخته است و مطالعه آن به مخاطبین تاکید می‌شود.

نگاهی به معاملات تازه‌وارد بازار سهام

نماد تازه‌وارد «پارس» همچنان از نمادهایی است که بیشترین توجه بازار را به خود جذب کرده است. ارزش معاملات این نماد در جلسه امروز بیش از 46 میلیارد تومان بوده است. این نماد بعد از بازگشت از مجمع عادی سالیانه فشار فروش قابل‌توجهی را تجربه می‌کند و طی دو جلسه معاملاتی اخیر وارد محدوده منفی قیمت شده است. این نماد در کنار نماد «فارس» به عنوان سهامدار عمده از جمله نمادهای با بیشترین اثر منفی بر شاخص امروز هستند.

«دنیای بورس» در گزارش فرصت‌سوزی «فارس» در کسب سود، به عملکرد ضعیف این شرکت در عرضه سهام پارس در روزهای پس از عرضه اولیه اشاره کرده است. پس از عرضه اولیه پتروشیمی پارس در بورس تهران، سرمایه‌گذاران اشتیاق شدیدی برای خرید این سهم داشتند. اما با تعلل سهامداران عمده این سهم، افزایش قیمت و رسیدن به سطح مقاومتی 3 هزار تومان، از جذابیت «پارس» کاسته شد. بنابراین بازگشت از مجمع سالانه و تقسیم 475 تومان سود بین سهامداران خود، فشار فروش را تشدید کرده است. فشار عرضه در سهام پتروشیمی پارس، آن هم پس از تقسیم سود در حالی رقم می‌خورد که سهامدار عمده این سهم فرصت شناورسازی معاملات «پارس» را پیش از برگزاری مجمع از دست داد و اکنون ناگزیر به خرید قابل‌توجه برای حمایت از سهم شده است.

معاملات پررونق پالایشی

شاخص گروه فرآورده‌های نفتی در این جلسه معاملاتی رشدی 3.78 درصدی را تجربه کرد. در این بین رشد قیمت نمادهای پالایشی جالب توجه بود. «شتران» پس از بازگشت از مجامع عادی سالیانه و فوق‌العاده امروز به چرخه معاملات بازگشت و رشد 10 درصدی را در قیمت پایانی تجربه کرد. لازم به ذکر است که پالایشگاه نفت تهران افزایش سرمایه 50 درصدی خود از محل سود انباشته و اندوخته را نیز به ثبت رسانده‌است. بدین ترتیب این نماد در معاملات امروز بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل به جا گذاشت. «شپنا» دیگر نماینده این گروه در فهرست نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص بود. این نماد نیز نهایتا کار خود را در محدوده صف خرید به پایان برد.

معاملات «شاوان» دیگر نماد این گروه امروز جالب توجه بود. این نماد نیز که پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه به چرخه معاملات بازگشت در معاملات ابتدایی رشد 20 درصدی قیمت سهم را تجربه کرد و نهایتا کار خود را با رشد 15 درصدی قیمت پایانی به پایان برد.

در رابطه با شدت تقاضا در نمادهای این گروه دو عامل اساسی مطرح می‌شود. نکته اول به ارائه گزارش‌های عملکرد سه ماهه بازمی‌گردد. عملکرد برخی از پالایشگاه‌ها همچون «شبریز» در فصل بهار جالب توجه به نظر می‌رسد. نکته دوم به خبر تغییر مبنای نرخ فروش محصولات بانکرینگ باز می‌گردد که پیش‌تر به آن اشاره شد.

رصد معاملات سایر گروه‌های بازار

رشد قیمت فلزات در بازار جهانی از جمله عوامل اثرگذار بر معاملات امروز بازار سهام بود. سیاست‌های انبساطی دولت چین سبب بازگشت رونق به معاملات کامودیتی‌ها شده است. به تبع این مساله نمادهای مربوطه و صنایع مرتبط بورسی نیز رشد قیمت سهم را تجربه کردند. علاوه بر آن گزارش عملکرد جالب توجه شرکت‌های فولادی نیز مزید بر علت شد تا جو سبزپوشی بر معاملات امروز گروه فلزات اساسی غالب باشد.

روند رشد قیمتی در نمادهای گروه سیمانی همچنان ادامه دارد و اکثر نمادهای این گروه امروز صف‌های خرید را تجربه کردند. شروع رشد قیمتی نمادهای این گروه با خبر امکان تسعیر ارز حاصل از صادرات این گروه با نرخ توافقی بازار ثانویه آغاز شد. در این بین عملکرد مناسب بعضی از شرکت‌های سیمانی نیز جالب توجه است که «دنیای بورس» در ادامه به آن خواهد پرداخت.

در مقابل فشار فروش در گروه خودرو امروز نیز ادامه داشت. «خساپا» طولانی ترین صف فروش بازار را تجربه کرد. این نماد پس از بازگشت از مجمع عادی سالیانه روند افت قیمت را با سرعت حداکثری تجربه می‌کند. عدم حمایت سهامداران حقوقی از سهم نیز در این برهه جلب توجه می‌کند. پیش از موعد برگزاری مجمع حقوقی‌ها روند صعودی قیمت سهم را هموار کردند.

علاوه بر «خساپا» تقریبا تمام نمادهای این گروه، چه خودروساز چه قطعه‌ساز در مدار منفی قیمت معامله شدند و تعداد نمادهای این گروه که توانستند در مقابل افت قیمتی مقاومت کنند معدود و انگشت شمار بوده است.

 

نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (2 تیر)

Submitted by admin on