برآورد قیمت طلا در روز سه‌شنبه

11:59 - 1400/01/18
با ورود شاخص دلار به محدوده مثبت در روز جاری و افزایش سطح فروش تکنیکال در بازار طلا، باز هم قیمت این محصول در مسیر نزولی قرار گرفته است. با وجود بروز نشانه‌هایی از احتمال بازگشت روند، هنوز عامل تاییدکننده ای در این زمینه در بازار شکل نگرفته است.
برآورد قیمت طلا در روز سه‌شنبه

شاخص دلار در در برهه‌ای معاملات امروز به محدوده منفی خزید اما در ادامه در مسیر صعودی قرار گرفت. این نماگر هم اکنون با رشدی محدود به 94/7 واحد رسیده است. رشد شاخص دلار از شب گذشته و در پی صعود نرخ بازده اسناد خزانه 10 ساله آمریکا به سقف 5 هفته‌اخیر آغاز شد و همین امر نیز معاملات طلا را زیر فشار قرار داد. در ادامه نیز سطح فروش تکنیکال در بازار افزایش یافت.

تقویم اقتصادی امروز چندان شلوغ نیست اما گزارش‌های مهمی در این میان خودنمایی می‌کنند. ظهر سه‌شنبه قرار است شاخص مدیران خرید تولید آلمان در ماه جولای منتشر شود. در ادامه نیز شاخص مدیران خرید اتحادیه اروپا به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رسید. نتایج این دو گزارش می‌تواند نوسان ملموس یورو در برابر دلار را به همراه داشته باشد و از این طریق بر بازار طلا اثر بگذارد.  شاخص مدیران خرید تولیدی آمریکا را نیز می توان به عنوان مهمترین گزارش اقتصادی عصر امروز معرفی کرد.

از منظر تکنیکال در چهارچوب زمانی روزانه قیمت هم اکنون بر روی حمایت 1219 دلار در حال نوسان است و در صورت از دست رفتن این سطح، ابتدا حمایت 1213 و سپس 1209 دلار پیش روی طلا قرار دارد. طلا هم اکنون در سطوح پایین‌تر از میانگین‌های موزون نمایی 5 روزه (1226 دلار)  و 13روزه (1234 دلار) تثبیت شده و همین امر نیز چشم انداز تیره ای را پیش روی این محصول قرار می دهد. در این میان شاخص قدرت نسبی(RSI) با رسیدن به 28 واحد، وارد محدوده فروش هیجانی شده که این امر را می توان نشانه ای از احتمال بازگشت روند در نظر گرفت. با این وجود در نمودار این نوسانگر و همچونین نوسانگر MACD واگرایی پدید نیامده و در عین حال قیمت کماکان با باند پایینی بولینگر فاصله دارد. بنابراین تایید قابل ذکری در زمینه بازگشت روند هنوز در بازار شکل نگرفته است. در صورت بازگشت روند ابتدا مقاومت 1222 دلار  پیش روی طلا قرار دارد و در صورت عبور از این سطح، قیمت می تواند تا سطح میانگین 5 روزه (1226دلار) پیشروی کند. سنارسیوی خوش بینانه صعود قیمت تا میانگین 13 روزه است.

هم اکنون هر اونس طلا در بازار کامکس در قرارداد ماه آگوست با قرارگیری در سطح 1219/6 دلار، افت قیمتی 6 دلاری را منعکس می کند. در بازار نقدی قیمت بیش از 4 دلار افت کرده و در سطح 1219/7 دلار قرار گرفته است.