بلومبرگ تحلیل‌کرد؛ جهان بدون اوپک چگونه خواهد بود؟

هشدار نفتی دوم به ترامپ

11:49 - 1400/01/18
«جهان بدون اوپک» را تصور کنید؛ این موضوعی است که برخی نمایندگان کنگره آمریکا به دنبال آن هستند. آن‌ها بر این باورند اوپک با ایجاد انحصار در تولید نفت، قیمت‌ها را به نفع خود بالا نگه داشته است و البته به مصرف‌کنندگان بنزین در آمریکا فشار وارد می‌کند.
هشدار نفتی دوم به ترامپ

دنیای اقتصاد: برخی نمایندگان کنگره آمریکا بارها لایحه‌‌ای با عنوان «قانون ضد انحصار در تولید و صادرات نفت» که به اختصار نوپک(NOPEC)  نامیده می‌شود را برای رای‌گیری و تبدیل به قانون به صحن مجلس برده‌اند. اما آیا واقعا این اوپک است که با بالا نگه داشتن قیمت نفت هزینه زیادی به رانندگان در آمریکا و دیگر کشورهای مصرف‌کننده نفت تحمیل می‌کند؟

هفته گذشته گلدمن ساکس با انتشار یادداشتی، دونالد ترامپ را مسوول نوسان قیمت نفت معرفی کرد. آنطور که در آن گزارش با عنوان «مقصر تلاطم بازار نفت» آمده است: به اعتقاد گلدمن ساکس تصمیم‌های سیاسی دولت آمریکا به نوسان‌های بازار نفت دامن زده و چشم‌انداز قیمت‌ها را تیره کرده است. به این ترتیب اختلالات عرضه در بازار نفت تحت‌تاثیر تصمیم‌های سیاسی آمریکا از جمله تحریم نفتی ایران، می‌تواند قیمت‌ها را بار دیگر به ۸۰ دلار بر بشکه برساند.

بعد از هشدار گلدمن ساکس، حال نوبت جولیان لی؛ استراتژیست نفت در بلومبرگ و تحلیلگر سابق مرکز مطالعات انرژی جهانی است که به سیاست‌های مسوولان آمریکایی اعتراض کند و تلاش برای تصویب لایحه نوپک را غیرعقلانی بخواند. او تلاش برخی نمایندگان کنگره آمریکا برای تصویب قانون نوپک را بی‌ثبات‌کننده بازار نفت می‌داند و بر این باور است وجود اوپک برای ثبات بازار نفت و امنیت عرضه نفت ضروری است.

لی عقیده دارد اوپک از سویی با جلوگیری از ریزش قیمت نفت موجب تقویت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و افزایش عرضه در سراسر جهان شده و از سوی دیگر با ایجاد ظرفیت مازاد تولید در شرایط اختلال عرضه از جهش قیمت نفت به سطوح بالا جلوگیری می‌کند.

تفصیل گزارش را اینجا بخوانید.

در همین رابطه نیز بخوانید: پیشنهاد روسیه، واکنش احتمالی اوپک/ علیرضا سلطانی (روزنامه شرق)