مایک پمپئو در جمع ایرانیان مقیم ایالات متحده سخنرانی کرد

ادعاهای وزیر امورخارجه آمریکا علیه ایران

11:46 - 1400/01/18
وزیر خارجه آمریکا با حضور در جمع معدود مخالفان جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر ایران ستیزی خود را به نمایش گذاشت. در همین دونالد ترامپ نیز در توییتی به سخنان حسن روحانی رییس جمهور کشورمان واکنش نشان داد.
ادعاهای وزیر امورخارجه آمریکا علیه ایران

به گزارش «ایرنا» مایک‌پمپئو؛ وزیرخارجه آمریکا در جمع ایرانیانی مقیم آمریکا مدعی شد حکومت ایران رونق و آزادی را فدای صدورانقلاب و تروریسم کرده‌اند؛ طوری که هر عضو حزب‌الله لبنان دوسه‌برابر ایرانی‌ها دریافتی دارد.

1. ادعای فساد در ایران

پمپئو مدعی‌شد سپاه‌پاسداران به‌شکل مافیایی در بازار ملک و مخابرات وارد شده است. همچنین برخی مقام‌های نظام از جمله رئيس‌قوه‌قضاییه و نیز برخی مراجع‌تقلید به فساد و ثروت‌اندوزی مشغول‌اند.

وی به ادعای پلیس بلژیک مبنی بر تلاش ایران برای بمب‌گذاری در نشست مجاهدین‌خلق که از سوی دولت ایران رد شده، اشاره کرد و گفت با چنین حکومتی طرف هستیم.

2. چرا در ایران میانه‌رویی وجود ندارد؟

پمپئو مدعی شد هیچ‌ میانه‌رویی در نظام ایران وجودندارد و روحانی و ظریف هم ضدغرب‌هایی هستند که لباس میانه‌روی پوشیده‌اند.

او مشکلات اقتصادی ایران را به حمایت ایران از دولت اسد و برخی گروه‌های سیاسی و نظامی در منطقه ربط دارد و گفت از آغاز انقلاب ایدئولوژی ایران نابودی اسراییل بوده.

وزیر امورخارجه آمریکا بدون‌هیچ سندو مدرکی مدعی شد هزاران سرباز آمریکایی در عراق با سلاح‌ها و تجهیزات ایرانی کشته‌شده‌اند.

او از احکام قضایی داخلی ایران که مدعی شد علیه کاربران شبکه‌های اجتماعی، درویش‌های گنابادی و اقلیت‌های دینی صادر شده، انتقاد کرد و آن‌ها  را نشانه ایدئولوژی حکومت دانست.

3. برنامه‌‌های دولت آمریکا برای رویارویی با ایران

به ادعای وزیر امور خارجه ایالات متحده حکومت آمریکا و ترامپ و مردم در برابر حکومت ایران سکوت نمی‌کنند و از همه کشورهایی که از رفتار ایران ناراضی‌اند خواست با آمریکا همکاری کنند.

او اعلام کرد: دولت ترامپ می‌خواهد با کاهش یا به‌صفررساندن صادرات نفت ایران، فشار اقتصادی حداکثری به ایران وارد کند.

پمپئو همچنین خبر داد دولت آمریکا می‌خواهد برنامه تلویزیونی، رادیویی و دیجیتال‌اش را برای ایرانیان توسعه دهد.

پمپئو در پایان به یکی‌دو پرسش‌ پاسخ گفت و از جمله علت منع ورود ایرانیان به آمریکا را به گردن ایران انداخت.

او گفت: ایران حاضر نیست اطلاعات‌اش درباره ایرانیانی که به آمریکا می‌آیند با آمریکا به شراکت بگذارد و برای همین هم دولت ‌آمریکا روادید صادر نمی‌کند چون می‌خواهد بداند کی به آمریکا وارد می‌شود.

پمپئو عنوان کرد: اگر ایران رفتارش را تغییر دهد همان‌طور که آمریکا با کره‌شمالی وارد مذاکره شد، می‌تواند با ایران هم آشتی کند.

  • به گزارش رسانه‌ها، یک ایرانی وقتی پمپئو مدعی تلاش ایران برای بمب‌گذاری در نشست مجاهدین‌خلق شد، از جا برخاست و به او شدیدا اعتراض کرد. پمپئو بدون پاسخ به انتقاد او، گفت کاش در ایران همین‌قدر آزادی بیان بود.
  • مایک‌پمپئو، وزیرخارجه آمریکا، در کتابخانه ریگان در شهر سیمی‌ولی کالیفرنیا در جمع برخی ایرانیان مقیم آمریکا سخنرانی می‌کرد.

به نظر می‌رسد امروز تهران نسبت به ادعاهای مایک پمپئو واکنش نشان دهد. در همین حالی ک ساعت پیش دونالد ترامپ؛ رییس جمهور آمریکا به تهدید روز گذشته روحانی مبنی بر هشدار نسبت به قطع صادرات نفت ایران که با جمله «با دم شیر بازی نکن» معروف شد، واکنش نشان داد. ترامپ مدعی شد ایران نباید هرگز آمریکا را تهدید کند زیرا که تاوانش را خواهد داد. 

در همین رابطه نیز بخوانید:

ترسیم نقشه راه دیپلماسی ایران/ سخنان حسن روحانی و تهدید آمریکا

کنترل حساب شده تنگه هرمز؟/ کیهان برزگر (روزنامه شرق)

پیام‌های مواضع حسن روحانی/ صدق زیباکلام (روزنامه ایران)

محاصره اقتصادی ایران؟/ احمد عظیمی بلوریان (روزنامه شرق)

تلاش‌های آمریکا علیه ایران

واشنگتن به دنبال ایجاد ناآرامی در ایران

سخنان لاریجانی درباره فشارهای آمریکا