چرا طلا به جنگ تجاری آمریکا و چین واکنش نشان نداد؟

11:25 - 1400/01/18
به صورت معمول در مواقع بروز بحران در سطح اقتصاد جهانی، سرمایهگذاران به سوی داراییهای امنی مانند فلزات قیمتی حرکت می‌کنند و همین امر نیز به تقویت قیمت این محصولات همچون طلا منجر می‌شود. در این میان اما با تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و دیگر اقتصاد های بزرگ جهان مانند چین، طلا تاکنون مورد اقبال سرمایه گذاران قرار نگرفته است.
چرا طلا به جنگ تجاری آمریکا و چین واکنش نشان نداد؟

 بر اساس داده های موسسه ICI  در هفته گذشته سرمایه گذاران آمریکایی نزدیک به یک میلیارد دلار از نقدینگی خود را  از صندوق های کالایی  مانند طلا بیرون کشیده اند که این رقم از جولای سال 2017 تاکنون بی سابقه بوده است. نگرانی در زمینه تاثرات جنگ تجاری منجر به خروج سرمایه‌ها از بازار سهام شده اما نقدینگی آزاد شده بیشتر به سوی دلار آمریکا حرکت کرده و طلا از این سیل نقدینگی بی نصیب مانده است. در سه  ماه گذشته دلار آمریکا در برابر سبدی از شش ارز مطرح جهان نزدیک به 5 درصد رشد کرده  و همین امر تقاضا برای طلا را پایین آورده است.

داده های موسسه تحقیقاتی Lipper وابسته به موسسه تامپسون رویترز نشان می‌دهد  که در هفته گذشته برای نهمین هفته متوالی شاهد خروج سرمایه‌ از صندوق های سرمایه‌گذاری بر فلزات قیمتی در سطح جهان بودیم. در ماه ژوئن میزان خروج سرمایه از این صندوق ها نزدیک به 2 میلیارد دلار بوده که این رقم از دسامبر 2016 تاکنون بی سابقه است.

در این میان اما به نظر نمی‌رسد که  سرمایه‌گذاران در نهایت نسبت به نتایج جنگ تجاری بی تفاوت باقی بمانند. ویلیام ریند، مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری GraniteShares  معتقد است که تقابل تجاری قدرت‌های اقتصادی در نهایت منجر به ایجاد فشار تورمی خواهد شد و همین امر نیز به رشد قیمت طلا دامن خواهد زد. وی معتقد است که هم اکنون نیز فشار تورمی تا حدی ایجاد شده اما تاثیر مثبت این تورم بر قیمت طلا به وسیله رشد ارزش دلار آمریکا خنثی شده است.

داده های موسسه ICI نشان می‌دهد که درهفته گذشته 10/6 میلیارد دلار نقدینگی از صندوق های سرمایه گذاری مشاع و صندوق های قابل معامله بر پایه سهام در آمریکا خارج شده است . سطح خرو ج نقدینگی  از این صندوق‌ها در سه هفته اخیر به 34 میلیارد دلار می رسد. در این میان در هفته گذشته 4/6 میلیارد دلار به سوی صندوق های بر پایه اوراق قرضه در این کشور حرکت کرده است.

بدین ترتیب بخشی از تحلیلگران بازار فلزات قیمتی انتظار دارند  که در ادامه سال جاری شاهد ورود بخشی از این نقدینگی‌ها از سوی بازار سهام به بازار فزات قیمتی باشیم امری که می تواند بازار طلا را از رکود کنونی خارج کند و به افزایش قیمت این محصول منجر شود.