آرامکوی عربستان مالک جدید سابیک می‌شود؟

ترفند سعودی تحقق رویای پسر سلمان

11:25 - 1400/01/18
چشم‌انداز 2030 یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پسر سلمان، ولیعهد سعودی‌ها برای تغییر اساسی در اقتصاد عربستان است. عرضه سهام آرامکو، شرکت نفت سعودی‌ها اصلی‌ترین محور این برنامه است که عربستان آن را 2000 میلیارد دلار ارزش‌گذاری کرده، اما کارشناسان این عدد را بسیار بالا عنوان می‌کنند. سعودی‌ها برای تحقق این رویا دست به ترفندی تازه زده‌اند.
ترفند سعودی تحقق رویای پسر سلمان

دنیای بورس: طرح تحولات اقتصادی در عربستان از ابتدا مورد نقد بسیاری از کارشناسان بود. به طوری که برخی کارشناسان بین‌المللی عنوان کرده بودند احتمالا سیاست‌گذاران سعودی هنگام طراحی این برنامه مواد مخدر مصرف کرده بودند. در مهم‌ترین بخش «چشم‌انداز 2030» پسر سلمان قرار است 5 درصد از سهام شرکت ملی نفت خود موسوم به آرامکو را عرضه اولیه کند.

این عرضه که قرار بود تا پایان سال 2018 انجام شود، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به طوری که پس از پیش‌بینی کارشناسان، مقامات آرامکو نیز از تعویق در فروش سهام این شرکت خبر دادند. آرامکو از سوی سعودی‌ها 2000 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. اما برآوردهای کارشناسان ارزش این شرکت را به 1000 تا 1500 میلیارد دلار نشان می‌دهد. بنابراین، سعودی‌ها برای دستیابی به هدف خود، ترفند تازه‌ای را در پیش گرفته‌اند.

به گزارش بلومبرگ، آرامکو قرار است بخشی از سهام شرکت غول پتروشیمی عربستان به نام سابیک را خریداری کند. البته طبق مقررات عربستان، آرامکو نمی‌تواند آن بخش از سهام سابیک را که در اختیار عموم مردم است را خریداری کند و در نتیجه این خرید از سهام غیرشناور این غول پتروشیمی انجام می‌شود. صندوق دولتی پابلیک اینوستمنت فاند (PIF) حدود 70 درصد سهام سابیک را در اختیار دارد که مقامات آن موافقت اولیه برای واگذاری بخشی از این سهم به آرامکو را اعلام کرده‌اند.

خرید سابیک می‌تواند چشم‌انداز آرامکو را با قدرت بیشتر در صنعت پایین‌دست بهبود بخشد. هرچند کارشناسان هنوز افزایش ارزش آرامکو به 2000 میلیارد دلار پس از خرید سابیک را مبهم می‌دانند. سهام شرکت سابیک در سال 2018 حدود 27 درصد رشد کرده و در مجمع ارزش معادل 104 میلیارد دلار دارد. سابیک به عنوان تولیدکننده محصولات پتروشیمی، یکی از مشتریان اصلی نفت آرامکو است.

رویترز همچنین اعلام کرد که آرامکو از بانک‌های معتبر جهانی برای مشاوره درباره خرید سهام سابیک دعوت کرده است.