مجمع تشخیص مصلحت نظام: لایحه پالرمو مغایر امنیت ملی ماست

مخالفان FATF دوباره به صف شدند

11:15 - 1400/01/18
پس از مخالفت شورای نگهبان با مصوبه FATF حالا مجمع تشخیص مصلحت با 2 ایراد قانونی این مصوبه را مغایر با امنیت ملی کشور می‌داند. با شرایط جدید باید در انتظار نشست که دولت به همراه مجلس چه تصمیمی را در خصوص این لایحه در پیش خواهند گرفت. البته برخی از مطلعان تاکید دارند نظام به این نتیجه رسیده که لایحه مزبور باید به تصویب برسد و تلاش‌های اینچنینی تنها مانع تراشی و تاخیر در رسیدن به اهداف مزبور را به دنبال دارد.

دنیای بورس: ماجرای تصویب لایحه موسوم به FATF همچنان دامنه‌دار است. دیروز صبح اگرچه سخنگوی شورای نگهبان بر عدم الزام به اجرای مصوبه FATF بر مبنای آرای فقهی و رسمی شورای نگهبان تاکید دوباره کرده بود اما در ادامه شب گذشته خبرگزاری تسنیم از نامه‌ای پرده برداشت که بر مبنای آن محمود هاشمی ‌شاهرودی؛ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به دبیر شورای نگهبان لایحه پالرمو را با سیاست‌های امنیت ملی و برخی از اصول قانون اساسی مغایر دانست.

کنوانسیون پالرمو، توافقی جهانی برای مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی است و کشورهای عضو را موظف می‌کند با قاچاق انسان خصوصا کودکان و زنان، قاچاق زمینی، دریایی و هوایی مهاجران، قاچاق سلاح گرم و اجزای آن و نیز پول‌شویی مبارزه کنند.

لایحه دولت برای پیوستن به این کنوانسیون، یکی از چهار لایحه مقدماتی برای پیوستن به FATF است که باید تصویب و اجرای‌شان کرد.  این لایحه یک‌بار در سال ۱۳۹۲ به مجلس نهم برده شد ولی مسکوت گذاشته شد و بار دیگر در سال ۱۳۹۵ تقدیم مجلس شد و سرانجام بهمن پارسال، مجلس ایران با گنجاندن شروطی لایحه را تصویب کرد. اما شورای نگهبان آن را رد کرد ولی با اصرار مجلس به محمع تشخیص رفت.

همین امروز و هم‌زمان با مخالفت مجمع تشخیص با پیوستن ایران به این کنوانسیون، رسانه‌های غربی فاش کرده‌ بودند که اروپا گفته همکاری بانکی و مالی با ایران را تضمین می‌کند ولی به شرط پیوستن به FATF و لوازم آن. حال باید در انتظار نشست که با توجه به دیدار چند روز گذشته اعضای دولت با مقام رهبری بالاخره نظام چه تشخیصی در خصوص تصویب مصوبه FATF را به پیش خواهد برد زیرا به نظر می‌رسد تداوم و تعمیق بخش عمده‌ای از همکاری‌ها به تصویب این مصوبه گره خورده است. بحث بر سر تصویب FATF بسیاری از بازارها از جمله بازار ارز و سکه را به واکنش واداشته است.

پیش‌تر در «دنیای بورس» خواندید: رمز خوانی دلاری FATF