رییس سازمان بورس تشریح کرد

۶ اقدام بورسی به روایت سکاندار

11:15 - 1400/01/18
بازدید رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از دومین دوره لیگ ستارگان بورس با اخبار مهمی همراه بود. بازبینی درخصوص دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها، ایجاد شرایط جدید برای رفع توقف نمادهای تازه‌وارد به بازار بعد از ۲۰ درصد نوسان مثبت و لزوم تعیین نرخ مناسب در بورس کالا از جمله مهم‌ترین اظهارات شاپور محمدی بود. همچنین سکاندار بورس درخصوص بازگشایی نماد «های‌وب»، عرضه‌های اولیه و سیاست‌های کشور درخصوص مردمی شدن اقتصاد نیز توضیحاتی داد.
۶ اقدام بورسی به روایت سکاندار

لزوم فرهنگ‌سازی در بازار سهام

دنیای اقتصاد: شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بازدید از دومین دوره لیگ ستارگان بورس، فرهنگ‌سازی را از جمله مهم‌ترین‌ موارد تاثیرگذار بر ورود عموم مردم به بازار سرمایه دانست و گفت: فرهنگ‌سازی و آموزش همواره یکی از اهداف اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار است. به این ترتیب از طریق رسانه‌ها، آثار صوتی و تصویری و همچنین طی مسابقاتی همچون لیگ ستارگان بورس و سلسه جشنواره‌های بورس و رسانه شاهد افزایش سطح ارتقای فرهنگ‌سازی در بازار سرمایه خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: لیگ ستارگان بورس، دانشگاه عملی بازار سرمایه است. در واقع دانشجویان با حضور در این مراسم سفیران بازار سرمایه خواهند بود و به‌طور قطع پس از پایان این رقابت، شاهد حضور موفق آنها در محیط کسب و کار خواهیم بود.محمدی در ادامه به بررسی نتایج مثبت چنین رویدادهایی پرداخت و گفت: در حالی دانشجویان در محیط دانشگاه تنها تئوری‌ها و مباحث علمی را آموزش می‌بینند که این روند با ورود به بازار سرمایه به روندی عملی تبدیل می‌شود. بر این اساس اخلاق بازار سرمایه، قوانین و رویه ها، تجربه و اقدامات عملی، تنها از طریق چنین رویدادهایی در دسترس جامعه نخبه دانشگاهی کشور قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان ابراز امیدواری کرد این رویداد جذاب بازار سرمایه زمینه آشنایی نخبگان جامعه با راه و روش صحیح سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد را فراهم کند.وی افزود: لیگ ستارگان بورس یکی از بهترین اقدامات اخیر در راستای آموزش و فرهنگ‌سازی است.محمدی در ادامه به آثار مثبت دوره گذشته این رویداد اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف این رویداد، تربیت نیروهای متخصص برای بازار سرمایه از بطن دانشگاه است.

این رویداد جذاب بازار سرمایه زمینه آشنایی نخبگان جامعه با راه و روش صحیح سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد را فراهم می‌کند، از این‌رو می‌توان گفت لیگ ستارگان بورس یکی از بهترین اقدامات اخیر در راستای آموزش و فرهنگ‌سازی است.سکاندار بورس در ادامه خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود تا موضوع فرهنگ‌سازی به بهترین شکل ممکن در میان عموم مردم انجام شود. محمدی در ادامه افزود: پیشنهاد می‌شود تا افراد جامعه برای ورود به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در بورس، به‌طور مستقیم اقدام به خرید و فروش سهام نکنند و از طریق خریداری واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری،به‌طور غیر مستقیم به این بازار وارد شوند.

نگاهی به اقدامات جدید سازمان بورس

رئیس سازمان بورس در ادامه اظهاراتش به اقدامات جدید سازمان بورس اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مهم اخیر دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادهای فعال در بازار بود که آثار مثبتی در زمینه کوتاه‌شدن زمان این توقف‌ها به همراه داشت.وی در ادامه افزود: در حال‌حاضر علت عمده توقف نمادها مربوط به ارائه اطلاعات و گزارش‌های صورت‌های مالی است. البته در این راستا روند ارائه اطلاعات بهبود چشمگیری نسبت به قبل پیدا کرده است به‌طوری‌که تاخیر در ارائه اطلاعلات از ۴۰ مورد در ماه به ۳ مورد در ماه کاهش یافته است.

محمدی در ادامه با اظهار این مطلب که متوسط روزهای تاخیر از ۳۵ روز در سال ۹۵ به ۲ تا ۳ روز تاخیر در حال‌حاضر کاهش یافته است، گفت: بر اساس این آمار‌ها می‌توان گفت رکورد خوبی در زمینه شفافیت ارائه اطلاعات در بازار سرمایه شکل گرفته است. اما این روند باید بازهم بهبود یابد تا جایی تعداد نمادهای متوقف در مدت طولانی به صفر برسد.وی ادامه داد: با تعریف جدید در توقف نمادها، ۱۰ روز توقف نماد قابل‌‌قبول است. در شرایط خاص این توقف در حد ۲۰ روز نیز مورد تایید خواهد بود. چنانچه این توقف از ۲۰ روز فراتر برود، باید شرکت‌ها را خاص تلقی کرد و در نهایت به دنبال راهی برای افشای اطلاعات از آنهابود.

بازگشایی «های‌وب»؟

محمدی در ادامه با اشاره به نماد داده گسترعصرنوین (های‌وب) به‌عنوان یک نماد متوقف و وضعیت کنونی این شرکت گفت: شرکت «های‌وب» طبق تعهدات قبلی قرار بود صورت‌های مالی و گزارش حسابرس را تا ۲۵ تیرماه سال‌جاری نهایی و منتشر کند. با این حال هنوز گزارش‌های مربوطه ارسال نشده است.  وی در ادامه افزود: در این راستا کارشناسان سازمان بورس پیگیر دریافت این گزارش از «های‌وب» هستند و سازمان تلاش دارد تا زمینه بازگشایی این نماد را در سریع‌ترین زمان ممکن نهایی کند.این تلاش‌ها البته منوط به انتشار صورت‌های مالی شرکت است.

محمدی در ادامه تاکید کرد: این امیدواری وجود دارد که گزارش جامعی از صورت مالی شرکت برای ارائه در مجمع عمومی عادی سالانه منتشر شود و در نهایت مجمع نیز به تایید صورت مالی این شرکت رای مثبت دهد. به این ترتیب بعد از برگزاری مجمع این شرکت، شاهد بازگشایی نماد «های‌وب» خواهیم بود.

اصلاح دستورالعمل برای نمادهای تازه وارد

محمدی در ادامه سیاست جدید دیگر را در راستای اصلاح دستورالعمل توقف نمادهای عرضه‌اولیه‌ای بعد از ۲۰ درصد نوسان مثبت دانست و گفت: در حالی طبق دستورالعمل جدید توقف نمادها، نمادها به‌صورت خودکار بعد از رشد ۲۰ درصدی متوقف می‌شوند که این دستورالعمل درخصوص عرضه‌های اولیه نیز صدق می‌کند. به‌طوری‌که روز گذشته شاهد توقف «پارس» بعد از نوسان مثبت ۲۰‌درصدی بودیم.وی ادامه داد: در این‌خصوص حتما سازمان بورس برای توقف این نمادهای تازه‌وارد بازنگری خواهد کرد. به‌طوری‌که در جلسه پیش‌رو هیات‌مدیره سازمان بورس، موضوع توقف عرضه‌های اولیه با دامنه‌ای متفاوت بررسی می‌شود.

ورود شرکت‌های جدید

رئیس سازمان بورس در ادامه اقدام مهم دیگر را تسریع در ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه دانست و گفت در تلاش برای ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه و عرضه‌ اولیه سهام آنها خواهد بود. در واقع سعی می‌شود تا شرکت‌هایی که از لحاظ سودآوری آینده مناسبی دارند، وارد بازار شوند. محمدی ادامه داد: از سوی دیگر در مقاطعی تصمیم‌گیری برای برخی سیاست‌های کشور گرفته می‌شود که جهت‌گیری آن به سمت خصوصی‌سازی، مشارکت مردمی و مردمی شدن اقتصاد قرار دارد. به این ترتیب در برهه کنونی که سیاست‌گذار بر ورود سرمایه‌ها به بورس تاکید کرده است، در تلاش برای هموارسازی این موضوع هستیم.بررسی‌های «دنیای اقتصاد» حاکی از انجام عرضه اولیه پنج شرکت از ابتدای سال‌جاری است. عرضه‌های اولیه‌ای که با جلب‌توجه سرمایه‌گذاران و ورود نقدینگی به بازار می‌توانند به بازار سهام بیش از پیش عمق ببخشند.

لزوم بازنگری در قیمت‌های بورس کالا

محمدی در ادامه تعیین نرخ‌ها در بورس کالا را بر اساس نرخ‌های اعلامی از سوی متولیان کشور دانست و گفت: در حالی این نرخ‌ها از سوی متولیان کشور اعلام می‌شود و مبنای معاملات بر اساس این نرخ‌هاست که در یک دامنه نوسان محدود و در یک بازار انعطاف‌پذیر، تبادل ایجاد خواهد شد. وی ادامه داد: اگر قیمت به‌گونه‌ای باشد که بازار را به‌طور مرتب به سقف قیمتی نزدیک کند، طبیعتا لازم است که در قیمت بازنگری مجددی صورت گیرد.