دولت‌های اروپایی بازکردن کانال مالی برای ایران را به اجرای FATF گره زدند

شرط احتمالی همکاری اروپا با ایران

11:10 - 1400/01/18
دولت‌های اروپایی در نشست اخیر در وین پیشنهاد‌هایی را برای بازکردن کانال‌های مالی با ایران مطرح کرده، اما تحقق آن را به اجرای قوانین FATF گره زده‌اند.

تسنیم: فرانسه، انگلیس و آلمان به ایران گفته‌اند در حال بررسی طرحی هستند که اگر نهایی شود حساب‌های بانک مرکزی ایران در بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی فعال خواهد شد. اما شرط اجرای این طرح اجرای قوانین FATF است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال این خبر را به‌نقل از چند مقام اروپایی، بدون اشاره‌ به نام آن‌ها، عنوان کرده و آن را نخستین نشانه ملموس توان کشورهای اروپایی برای عمل به وعده‌های‌شان، برای حفظ توافق هسته‌ای، توصیف کرده است. سایر دولت‌های اروپایی، از جمله اتریش و سوئد، نیز گفته‌اند در حال بررسی اقدام‌های مشابه هستند.

دولت‌های فرانسه، انگلیس و آلمان به تهران در همین باره اما تاکید کرده‌اند در چارچوب پیشنهادی برای زنده نگه داشتن برجام، در حال بررسی فعال‌سازی حساب‌های بانک مرکزی ایران با بانک های مرکزی کشورهای خود هستند.

گروه کاری اقدام مالیFATF  از سال ۱۹۸۹ و زیر نظر گروه هفت کشور صنعتی ایجاد شد. این گروه، به‌عنوان یک سیاست‌گذار پرنفوذ در حوزه مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم، دستورالعمل ارایه می‌کند.

در حال حاضر، در ایران این نگرانی مطرح است که پیوستن ایران به این کارگروه، آسیب‌های زیادی در پی دارد و شاید با توجه به تعاریف متفاوت از «تروریسم» به خودتحریمی گروه‌های مقاومت منجر شود.  شورای نگهبان اجرای مصوبه مجلس در خصوص FATF را تعلیق و آن را برخلاف شرع و قانون اساسی عنوان کرده است.

در همین رابطه بخوانید: 3 تعهد اقتصادی اروپا به ایران