چشم‌انداز قیمت طلا (سه‌شنبه 26 تیر)

11:07 - 1400/01/18
در پی افت ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان، قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه وارد محدوده مثبت شد. با این وجود در آستانه حضور رئیس بانک مرکزی آمریکا در کنگره این کشور، سرمایه‌گذاران رویکردی محتاط را تا این لحظه در پیش گرفته‌اند.
چشم‌انداز قیمت طلا (سه‌شنبه 26 تیر)

دنیای بورس- محمد نجفی: شاخص دلار معاملات روزانه را در وضعیتی باثبات آغاز کرد اما رفته رفته با تزلزل ارزش دلار آمریکا در برابر یورو و دلار کانادا، این نماگر به محدوده منفی خزید. در پی این امر تقاضا برای طلا از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیر دلاری کمی افزایش یافت و همین امر نیز به رشد قیمت این محصول در یک ساعت اخیر منجر شد.

در این میان سرمایه‌گذاران بازار ارز و طلا رویکردی مخافظه‌کارانه را در پیش گرفته اند. کمتر از یک ساعت دیگر رئیس بانک مرکزی انگلستان به سخنرانی می‌پردازد و عصر امروز نیز رئیس بانک مرکزی آمریکا قرار است در کنگره این کشور حاضر شود و توضیحاتی را در زمینه سیاست‌های پولی و چشم انداز اقتصادی ارائه کند. سرمایه‌گذاران در سخنان روسای دو بانک مرکزی قدرتمند جهان به دنبال سرنخ‌هایی از روند افزایش نرخ بهره خواهند بود. به این ترتیب احتمال نوسان ملموس ارزش ارزهای مطرح جهان پس از سخنان روسای بانک‌های مرکزی انگلستان و آمریکا بالاست و همین امر نیز فعالان بازار ارز و فلزات قیمتی را مجبور به رعایت جوانب احتیاط کرده است.

از منظر تکنیکال در چهارچوب زمانی روزانه، طلا موفق به شکستن میانگین موزون نمایی 5 روزه  (1243/4 دلار)به سمت بالا شده و هم اکنون در تلاش برای تثبیت در سطوح فراتر از این مرز است امری که تاکنون محقق نشده است. در صورت عبور از این مقاومت، در سطح میانگین 13 روزه (1248دلار) مقاومت مهمی پیش روی طلا قرار دارد. با تثبیت قیمت در سطوح بالاتر از میانگین 13 روزه، احتمال صعود قیمت تا مقاومت 1259 دلار دور از ذهن نیست.

اما در صورتی که قیمت نتواند از میانگین‌های 5 روزه و 13 روزه عبور کند، چشم‌انداز روشنی پیش روی قیمت این محصول قرار نداشته و احتمال تنزل قیمت تا حمایت 1236 دلار وجود دارد. حمایت معتبر بعدی در سطح 1229 دلار به چشم می خورد.

هم اکنون هر اونس طلا در بازار کامکس در قرارداد ماه آگوست با قرارگیری در سطح 1244/6 دلار، رشد قیمتی 4 دلاری را تجربه می‌کند. در بازار نقدی قیمت بیش از 3 دلار رشد کرده و در سطح 1244 دلار قرار گرفته است.