بعد از دیدار هلسینکی مطرح شد

نخستین دستورکار پوتین و ترامپ

11:05 - 1400/01/18
دیدار پوتین و ترامپ دیروز در حالی برگزار شد که دو طرف از سازنده بودن این گفت‌وگو خبر دادند و البته براساس نتایج این دیدار به نظر می‌رسد موضوع سوریه نخستین اجماع مشترک کاری روسیه و آمریکا باشد.
نخستین دستورکار پوتین و ترامپ

دنیای بورس: روز گذشته دیدار ترامپ و پوتین برگزار شد که به ادعای دو طرف گفت‌وگوی سازنده‌ای بوده است. براساس صحبت‌هایی که در نشست مطبوعاتی دو طرف عنوان شد، دو طرف برای کنترل اوضاع سوریه به نقاط مشترکی دست یافتند. این در حالی است که دونالد ترامپ مدعی شد: در خصوص ايران و حتمى بودن لزوم مقابله با دخالت‌هاى آن در منطقه با روسیه توافق كرد. با این وصف به نظر می‌رسد موضوع سوريه نخستین اجماع مشترك كارى روسیه و آمريكا خواهد بود.

دیدار جنجالی ترامپ و پوتین درحالی رقم خورد که در آستانه این دیدار اطلاعاتی در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا فاش شد که در عمل این جلسه را تحت‌تاثیر قرار داد. در شرایطی که بسیاری از دموکرات‌ها و برخی جمهوری‌خواهان خواستار لغو این دیدار از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا بودند، اما او گفت که این دیدار انجام خواهد شد و در نهایت نیز به گفت‌وگوی رودررو با پوتین پرداخت. هر چند که وی و همتای روسش پیش از جلسه اذعان داشتند که انتظار ندارند از این دیدار عایدی قابل‌توجهی به‌دست آورند؛ اما این دیدار به هر صورت انجام گرفت.

تفصیل این دیدار را در «دنیای اقتصاد»‌ در اینجا بخوانید.

در همین رابطه نیز بخوانید:

بازی پوتین با کارت ایران/جاوید قربان اوغلی (روزنامه شرق)

ملاقات در شرایط جدید/ کوروش احمدی (روزنامه اعتماد)

دفاع پوتین از برجام در دیدار با ترامپ/ روزنامه ایران

آیا برجام قربانی سوریه می‌شود؟

توضیح کرملین درباره رایزنی‌های پوتین و ترامپ بر سر ایران

علائم علاقه ترامپ برای مذاکره با ایران

شکایت ایران از آمریکا در دیوان دادگستری بین‌المللی 

موافقت شورای خارجی اروپا با به‌روزرسانی قوانین مسدودساز

بسته‌های ضدتحریم بازبینی شد