دورنمای قیمتی پتروشیمی پارس از زبان نوربخش

آیا با « پارس » به مجمع برویم؟

11:02 - 1400/01/18
اینکه سهامداران تصمیم بگیرند پتروشیمی پارس تا قبل از رفتن به مجمع سالانه بخرند یا بفروشند، موضوعی است که از دید تحلیلگران بستگی به بررسی ابعاد رفتار سهام در دو روز آینده دارد.
آیا با « پارس » به مجمع برویم؟

محمد نوربخش؛ تحلیلگر بازار سرمایه

اکنون که این مطلب را به نگارش در می‌آوردم، قیمت پایانی هر سهم «پارس» 2778 تومان است و قرار هست در ساعت پایانی روز چهارشنبه در راستای برگزاری مجمع در 31 تیرماه بازگشایی شود.

اگر روز سه‌شنبه هفته جاری (فردا) «پارس» با 5 درصد مثبت معامله شود، آنگاه طبق آیین نامه نوسان بیش از 20 درصد نماد باید متوقف و روز بعد؛ روز چهارشنبه در دو مرحله بازگشایی شود.

در مرحله‌ی اول 5 درصد بالاتر از روز سه‌شنبه قیمت‌گذاری می‌شود و دوباره نماد بسته و با 5 درصد بالاتر می‌تواند نوسان کند.

در مجموع اینکه روز دوشنبه قیمت هر سهم «پارس» 2778 تومان است که فردا با اعمال 5 درصد مثبت و قیمت 2917 تومان بسته می‌شود. روز چهارشنبه « پارس» با قیمت 3062 تومان باز می‌شود که اگر مجدد تقاضا برایش وجود داشته باشد، دوباره همان روز چهارشنبه 5 درصد دیگر بالاتر باز می‌شود که قیمت آن به 3215 تومان می‌رسد.

پس با فرض اینکه اتفاق پیش بینی نشده پیش نیاید، «پارس» روز چهارشنبه می‌تواند با قیمت 3215 تومان به مجمع برود. اگر با این قیمت مجمع برود، آنوقت در محدوده 400 تا 450 تومان به ازای هر سهم هم تقسیم می‌کند و بعد از مجمع روی قیمت‌های حوالی 2800 تومان بازگشایی می‌شود.

با فرض دلار آزاد و رسمی حوالی 5000 تومان، «پارس» در سال 97 حدود 700 تومان به ازای هر سهم سود دارد و با دلار 4300 تومان هم حوالی 600 تومان سود دارد. دلیل این موضوع این است که بازار در شرایط کنونی شرکت‌های صادرات محور را عمدتا با دلار 5 هزار تومان و تک نرخی ارزش‌گذاری می‌‌کند (اثبات این موضوع در این نوشتار مقدور نیست) بنابراین می‌توان انتظار داشت سود مورد انتظار بازار بعد از مجمع برای هر سهم «پارس» حوالی 700 تومان باشد.

پس P/E تحلیلی «پارس» بعد از مجمع حوالی 4 خواهد بود که به باورم جای رشد چندانی ندارد و از لحاظ تحلیلی مجمع رفتن با «پارس» چندان جذاب نیست. البته سهامدار عمده نشانه‌هایی به بازار داده است که نشان می‌دهد تمایل برای افزایش قیمت سهم بیش‌تر است.