چه ظرفیتی از فلز سرخ در خطر توقف تولید است؟

آخرین امیدهای بازار مس

11:00 - 1400/01/18
بازار مس روزهای ناخوشی را پشت سر می‌گذارد و قیمت در 5هفته اخیر با افتی 15 درصدی به محدوده 6200 دلار در هر تن تنزل کرده است. در این میان احتمال آغاز اعتصاب‌های کارگری در معادن بزرگ تولید مس شیلی یکی از معدود عواملی است که در برهه کنونی می‌تواند تبدیل به عامل حمایتی در بازار این محصول شود و بار دیگر قیمت را به مدار صعود بازگرداند.
آخرین امیدهای بازار مس

همانند سال گذشته، بحث قراردادهای کارگری در معادن مس شیلی تبدیل به موضوعی تاثیرگذار بر بازار این محصول در سال جاری شده است. سال 2017 شاهد برگزاری اعتصاب کارگری در برخی معادن بزرگ جهان از جمله معدن اسکوندیدا بودیم امری که عرضه معدنی مس را به بازارهای جهانی مختل کرد و افزایش ملموس قیمت این محصول را به همراه آورد. در سال جاری کماکان ریسک برگزاری اعتصاب‌های کارگری بازار مس را تهدید می‌کند.

بسیاری از فعالان بازار معتقد بودند که با تکرار وقایع سال گذشته، قیمت مس در سال 2018 باز هم می‌تواند  افزایشی قابل ملاحظه را تجربه خواهد کرد. معاملات مس در سال جاری در قیمت‌های بالاتر از 7200 دلار آغاز شد و تا اواخر ماه مارس تا سطح 6600 دلار تنزل کرد. در ادامه بار دیگر به تبع نگرانی در زمینه کمبود عرضه، قیمت این محصول سیری صعودی را تجربه کرد و در اوایل ژوئن از مرز 7300 دلار فراتر رفت. پس از این برهه، بازار مس زیر فشار ناشی از جنگ تجاری آمریکا و چین قرار گرفت و قیمت این محصول با سقوطی قابل ملاحظه به محدوده 6200 دلار رسید. حال بسیاری از فعالان بازار اخلال در عرضه معدنی را یکی از معدود عواملی می‌دانند که در شرایط فعلی می‌تواند بار دیگر رونق را به معاملات این محصول بازگرداند.   

امروز کانال کامودیتی فهرستی از قراردادهای مهمی که در ادامه سال جاری باید میان کارگران و کارفرمایان معادن مس در شیلی مورد بحث قرار گیرد را ارئه کرد. در این مطلب علاوه بر نام معدن و شرکت‌های بهره بردار، سطح تولید نیز ارائه شده است. از آنجایی که به علت برگزاری اعتصاب کارگری در تعدادی از معادن بزرگ در سال 2017 سطح تولید این معادن کاهشی غیر معمول را تجربه کرد،  تولید سال 2016 به عنوان مبنایی قابل اتکا ارائه شده است.

آخرین امیدهای بازار مس7

با توجه به جدول مذکور می توان کماکان احتمال اعتصاب کارگران اتحادیه شماره یک معدن Escondida  را به عنوان ریسک اصلی پیش روی بازار مس به حساب آورد و پس از این معدن باید تحولات مربوط به مذارکرات قراداهای سالانه در معدن El Teniente را مد نظر قرار داد.