نوسان‌های دو روز اخیر ارز و سکه بررسی شد

خطای محاسبه در بازارها

10:57 - 1400/01/18
دیروز سکه و دلار روند افزایشی را ادامه دادند. سکه به‌سوی کانال ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان حرکت کرد و دلار تا سقف ۱۲ روزه بالا رفت.

دنیای اقتصاد: برخی کارشناسان ریشه نوسان بازارها را نامتقارن بودن وضعیت اطلاعاتی در بازار ارز و سکه می‌دانند. به گفته فعالان، تعلیق ثبت سفارش‌ها با نرخ دلار رسمی و تضعیف احتمال الحاق به FATF پس از اعلام نظر شورای نگهبان از جمله دلایل نوسان دو روز اخیر است. معامله‌گران درحالی موقعیت خرید گرفتند که محاسبات آنان بر پایه اطلاعات گذشته بوده است.

برخی دیگر بر این باورند اگر فعالان بازار اطلاعات را به صورت کامل دریافت می‌کردند دامنه نوسان دو روز اخیر می‌توانست محدودتر باشد. مرز تحلیل کارشناسان و فعالان بازار در همین عدم تقارن اطلاعاتی توصیف می‌شود.

اطلاعات تکمیلی نشان می‌دهد سیاست جدید دولت در تعلیق ثبت سفارش بیش از آنکه نشان‌دهنده روند کج‌دار و مریز گذشته باشد، حکایت از تصحیح سیاست‌های گذشته دارد. در واقع تعلیق ثبت سفارش قطعه‌ای از یک پازل بزرگ‌تر در حوزه ارزی است که به زودی رونمایی می‌شود. مساله پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و بحث دور شدن ایران از لیست سیاه این گروه نیز شنیده می‌شود در ارکان حاکمیت جمع‌بندی‌هایی انجام شده است. به نظر می‌رسد فعالان بازار به دلیل اطلاع نداشتن از این تصمیم‌های دچار خطای محاسبه شده‌اند.

تفصیل گزارش خبری را اینجا بخوانید.

در هیمن رابطه بخوانید:

7 توصیه اقتصادی به دولت/ دیدار اعضای دولت با مقام رهبری

توهم مهار تورم با دلار ارزان/ علی شاهمرادی (روزنامه دنیای اقتصاد)

ابهام زدایی از آینده ایران/ بایزید مردوخی (روزنامه شرق)

مقاومت در برابر فرمان روحانی/ کامبیز نوروزی (روزنامه شرق)