برنامه فروش اموال مازاد دولت در بورس

10:41 - 1400/01/18
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس از فروش سهام و املاک مازاد دولت در بازار سرمایه خبر داد. سازمان بورس اعلام کرده برای واگذاری این اموال با هدف مقابله با آثار تحریم‌ها، برنامه‌هایی را در دست بررسی دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه دیشب در پاسخ به دستور رییس جمهور به این نهاد در نامه‌ای 12 بسته اجرایی برنامه جامع پیشنهادی به منظور مقابله با آثار تحریم‌ها را ارایه کرد.

بر این اساس در هشتمین بسته پیشنهادی که محمدباقر نوبخت در خصوص برنامه‌های جامع مقابله با آثار تحریم‌ها به نهاد ریاست جمهوری پیشنهاد داده، موضوع واگذاری دارایی‌های مازاد دولت به مردم در قالب سهام و املاک مازاد است.

در همین زمینه محسن خدابخش؛ مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با تاکید اینکه سازمان بورس برنامه جامعی برای مقابله با آثار تحریم‌ها بر اقتصاد کشور دارد، به «تسنیم» گفت: در 12بسته ارسالی رییس سازمان برنامه و بودجه برای رییس جمهور، بازار سرمایه نیز یکی از بسترهایی معرفی شده  است که از طریق آن می توان با آثار سوء تحریم‌ها مقابله کرد.

سازمان بورس و اوراق بهادار البته اعلام کرده با توجه به اینکه پیش از تهیه این بسته توسط سازمان برنامه و بودجه ، رییس جمهوری نیز به لزوم واگذاری سهام و اموال مازاد دولت در بازار سرمایه اشاره کرده بود، از همان مقطع تصمیم به تدوین برنامه‌ای در این رابطه گرفت.

با توجه به بررسی های انجام شده احتمالا اموال و سهام مازاد دولت در قالب واحدهای چند صندوق سرمایه گذاری به فروش خواهد رسید. البته طرح یاد شده هنوز نهایی نشده و در حال بررسی است. به گفته خدابخش اصل موضوع تجمیع دارایی‌های دولت و فروش آن‌ها در قالب واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است.

هنوز رقم مشخصی از این دارایی‌ها در دست ما نیست و برای دریافت این اطلاعات باید با سازمان خصوصی‌سازی جلساتی برگزار شود. البته این برنامه به سرعت اجرایی می‌شود اما بورس فعلا در حال برگزاری جلساتی برای بررسی و نهایی کردن این برنامه‌ها است.