تبعات تصمیم جدید دولت چین برای مقابله با آلودگی هوا

فولادگران شد؛ قیمت سنگ آهن پایین آمد

10:31 - 1400/01/18
در پی تصمیم دولت چین برای کاهش بیش از پیش تولید فولاد در استان تانگشان، قیمت محصولات فولادی در روز چهارشنبه روندی صعودی را تجربه کرد اما سنگ آهن با افت قیمت مواجه شد.
 فولادگران شد؛ قیمت سنگ آهن پایین آمد

مقامات دولتی در استان تانگشان امروز بخشنامه‌ای را در زمینه کاهش تولید از سوی واحدهای تولید فولاد  ،زغال سنگ و نیروگاه های برق این استان به منظور مقابله با بحران آلودگی هوا به این واحدها ابلاغ کردند. بر این اساس قرار است در بازه زمانی 20 جولای تا 31 آگوست (29 تیر تا 19 شهریور) واحدهای مذکور میزان تولید خود را کاهش دهند. مقدار کاهش تولید در بخشنامه اخیر مشخص نشده و اختیار تعیین سطح کاهش  با مقامات دولتی خواهد بود.

این در حالی است که از سال گذشته طرح کاهش تولید زمستانی در صنایع آلاینده چین به اجرا درآمد که براساس این طرح واحدهای آلاینده صنعتی در استان تانگشان مجبور شدند  سطح تولید خود را در بازه زمانی مارس تا نوامبر 10 تا 15 درصد کاهش دهند. برنامه اخیر نافی کاهش زمستانی تولید نیست.

ذکر این نکته ضروری است که محدودیت تولید اخیر بر کوره های بلند تولید فولاد و واحدهای سینترینگ تاثیر شایانی خواهد داشت. استانتانگشان به عنوان قطب اصلی فولادسازی چین شناحته می‌شود.

در پی انتشار این خبر نورد گرم فولادی در پرحجم‌ترین قرارداد بازار آتی شانگهای در جلسه معاملاتی ظهر امروز به مدار صعود بازگشت و با افزایش قیمتی  به میزان 3 دلار در سطح 592 دلار قرار گرفت. میلگرد در سررسید مشابه بیش از 2 دلار رشد کرد و به قیمت 592 دلار رسید (نرخ برابری دلار به یوان چین در روز دو‌شنبه برابر با 6/67 است).

در این میان براساس گزارش متال بولتن شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد در قرارداد سی‌اف‌آر  کینگدائو چین در روز جاری با افتی 57 سنتی در سطح 63/34 دلار قرار گرفت. نگرانی از کاهش تقاضا برای سنگ آهن به تبع افت تولید فولاد در استان تانگشان اصلی ترین دلیل کاهش قیتت  سنگ‌آهن در روز چهارشنبه به حساب می‌آید.