پمپئو از احتمال اعطای معافیت به برخی کشوها خبر داد

آمریکا در حال عقب‌نشینی از برنامه تحریم نفت است؟

10:28 - 1400/01/18
وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه اسکای نیوز از احتمال اعطای معافیت به برخی از کشورها در زمینه تحریم خرید نفت از ایران خبر داد. در این میان سوالی که به ذهن می رسد این است که آیا آمریکا با درک حقیقت بازار انرژی در حال عقب‌نشینی از مواضع پیشن است؟
آمریکا در حال عقب‌نشینی از برنامه تحریم نفت است؟

دنیای بورس: وزیر خارجه آمریکا در جیدترین موضع‌گیری خود از احتمال اعطای معافیت از تحریم خرید نفت ایران به برخی کشورها سخن گفت. پمپئو در مصاحبه‌ای با شبکه اسکای نیوز عربی در این زمینه اعلام کرد مسلما تعداد زیادی از کشورها درخواست خود را برای برخورداری از معافیت از برنامه تحریم‌ خرید نفت ایران به آمریکا ارائه خواهند داد و ما نیز به این درخواست‌ها رسیدگی می کنیم.

این در حالی است که پیش‌تر این مقام بلند پایه آمریکایی از عزم جدی کشورش برای اعمال تحریم‌های سختگیرانه در زمینه فروش نفت ایران خبر داده و تهدید کرده بود که در صورت خرید نفت ایران از سوی هر کشوری پس از تاریخ 4 نوامبر، تحریم‌های ثانویه آمریکا شامل حال این کشورها  خواهد شد.

در یک ماه اخیر تعدادی از موسسات مالی و تحقیقاتی بزرگ جهان همچون مریل لینچ از عدم توانایی دولت آمریکا در قطع صادرات نفت ایران خبر داده بودند. بر طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی این موسسات، دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت قادر نخواهند بود کاهش سهم صادرات نفت ایران را  به صورت کامل پوشش دهند امری که قیمت این محصول را با جهشی ملموس مواجه خواهد کرد.

در عین حال در هفته‌های اخیر شاهد فشار رئیس جمهور آمریکا بر متحدان منطقه‌ای خود از جمله عربستان سعودی برای افزایش سطح عرضه بودیم. ترامپ از کشورهای منطقه خواست در قبال تامین امنیت از سوی آمریکا، قیمت نفت را کاهش دهند. با این وجود تلاش وی تاکنون فرجام مشخصی نداشته و قیمت نفت کماکان در سطوح بالاتر از 78 دلار قرار دارد.

بدین ترتیب شاهد بتوان گفت موضع‌گیری اخیر وزیر خارجه آمریکا در زمینه بررسی درخواست‌ کشورها برای برخورداری از معافیت تحریم خرید نفت ایران، نشان از افزایش واقع‌بینی در میان سیاتمداران آمریکایی باشد. در نگاه اول به نظر می رسد به تدریج دولت ترامپ در حال درک این حقیقت است که حذف نفت ایران از بازار جهانی در مقطع کنونی عملی نبوده و باید از مواضع سخت ماه‌های اخیر کمی عقب‌نشینی کرد.

در این میان اما با توجه به سابقه تصمیمات رادیکال دولت آمریکا به ویژه در یک سال اخیر باید به انتظار نشست و دید که این کشور در نهایت مجبور به تلطیف مواضع خود خواهد شد یا اینکه قصد دارد با اینگونه موضع‌گیری‌ها صرفا بر ابهامات پیش‌روی ایران در زمینه وضعیت فروش نفت بیافزاید.