مس و روی کف یک‌ساله را تجربه کردند

چرا بازار فلزات سقوط کرد؟

10:28 - 1400/01/18
با شروع معاملات در بازار فلزات پایه، این محصولات افت قیمت ملموسی را تجربه کردند هر چند رفته رفته بخشی از میزان کاهش قیمت ابتدای روز از میان رفت. جنگ تجاری آمریکا و چین با انتشار خبر تصمیم دولت ترامپ برای وضع تعرفه وارداتی بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی، وارد فاز جدیدی شد امری که لرزه بر اندام فعالان بازارهای کالایی به ویژه فلزات انداخت.
چرا بازار فلزات سقوط کرد؟

صبح امروز کاخ سفید از طرحی برای وضع تعرفه وارداتی بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی خبر داد امری که بسیاری از فعالان اقتصادی را غافلگیر کرد. رابرت لایتیزر، نماینده تجارت خارجی دولت ترامپ امروز فهرستی 200 صفحه‌ای از کالاهای چینی را منتشر کرد که قرار است مشمول وضع تعرفه وارداتی 10 درصدی شوند. وضع تعرفه بر این کالاها پیش از سپتامبر سال جاری آغاز خواهد شد. این در حالی است که جمعه گذشته اخذ تعرفه وارداتی 25 درصدی  بر 34 میلیارد از کالاهای چینی از سوی گمرک آمریکا به صورت رسمی آغاز شده بود. در لیست جدید آمریکا طیف وسیعی از کالاهای چینی از جمله محصولات غذایی، تنباکو، محصولات شیمیایی، زغال سنگ، فولاد و آلومینیوم به چشم می‌خورد.

لایتیزر در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا در یک سال اخیر تلاش زیادی را صورت داده تا چین را  متقاعد کند از تجارت غیر منصفانه دست بردارد اما این کشور زیر بار این خواسته‌ها نرفته است.

وزارت بازرگانی چین پس از این رویداد اعلام کرد که پکن از اقدام آمریکا غافلگیر شده است. در این بیانیه آمده است که برای حفاظت از منافع ملت چین، دولت این کشور همانند گذشته مجبور به مقابله به مثل با اقدامات آمریکا خواهد بود.

پس از این تحولات، بازارهای مالی و کالایی زیر فشار قرار گرفتند. در این میان فلزات پایه تبدیل به بزرگترین بازنده امروز شدند به گونه‌ای که افت قیمت ملموسی را در معاملات این محصولات شاهد بودیم. نگرانی از کاهش تقاضا برای فلزات به ویژه از سوی چین به تبع تاثیرات منفی جنگ تجاری میان این کشور با آمریکا، چشم انداز تاریکی را پیش روی بازار فلزات قرار داده است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات آتی لندن با افتی 2/6 درصدی در سطح 6179 دلار قرار گرفته است. آلومینیوم یک درصد ارزان شده و به 2065 دلار رسیده است. سرب با افتی 2/5  در سطح 2260 دلار قرار گرفته است. در این میان روی کاهشی 2/3 درصدی را پشت سرگذاشته و به 2565 دلار رسیده است.

پیش‌تر قیمت مس با افتی 3/8 درصدی تا سطح 6092 دلار تنزل کرد. این قیمت از 25 جولای سال گذشته تاکنون در بازار دیده نشده بود. روی نیز در اوایل روز نزدیک به 5 درصد افت کرد و با رسیدن به 2503 دلار، کمترین قیمت خود را از 15 ژوئن 2017 تاکنون تجربه کرد.

ذکر این نکته ضروری است که کمتر از یک ساعت آینده قرار است گزارش میزان اعطای وام‌های جدید در سیستم بانکی چین منتشر شود. انتشار نتایج بهتر از انتظار در این گزارش می تواند کمی از جو منفی حاکم بر بازار فلزات را بکاهد.