بازیگران بورس (سه‌شنبه 19 تیر)

« فولاد » و « فارس » صدرنشین خرید سهامداران حقیقی

سهامداران حقیقی در حالی شروع به خرید دو نمادد معاملاتی «فولاد» و «فارس» کردند که سهامداران حقوقی بیشترین خرید خود را در سبد نمادهای گروه بانکی چیدند.

دنیای بورس: معامله گران حقیقی در حالی بعد از دو روز کاری توانستند با خریدهای پرحجم خود ، زمین بازی را به سمت خود تغییر دهند که در جریان معاملات امروز شاهد خالص خرید 4میلیارد و 300 میلیون تومانی این گروه بودیم. در این میان دو نماد فولاد مبارکه اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان دو محرک اصلی در تغییر مالکیت های مزبور شناخته شدند.

جزئیات خرید و فروش های روز سه شنبه نشان از آن دارد که سهامداران خرد بازار خریدهای قابل توجهی در نماد فولاد مبارکه داشتند. به طوریکه 67 درصد از خریدهای صورت گرفته در این نماد از سوی معامله گران حقیقی بود. این امر سبب شد تا تغییر مالکیتی در حدود 10 میلیارد تومان از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله گران حقوقی «فولاد» صورت گیرد. به این ترتیب خالص خریدی در حدود 6.5 میلیارد تومان در گروه فلزات اساسی به ثبت رسید. این خریدها از سوی سهامداران حقیقی بود

گروه شیمیایی نیز تغییر مالکیت بیش از 5.6 میلیارد تومانی را در این بازار تجربه کرد. در صدر این خریدها، تقاضا برای جمع آوری سهام «فارس» قرار داشت.به طوریکه نماد مزبور خالص خرید بیش از 4 میلیارد و 600 میلیون تومانی را از سوی سهامداران خرد بازار تجربه کرد. خرید سهام سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی ها در این گروه بود که با خالص خرید بیش از 1.5 میلیارد تومانی همراه شد.

در گروه معدنی نیز بیشترین خرید سهامداران خرد بر مدار نماد توسعه معدنی و صنعتی صبانورقرار داشت. به طوریکه حدود 2میلیارد و 500 میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «کنور» منتقل شد. در مقابل بیشترین خرید سهامداران حقوقی در نمادهای معدنی بود. به طوریکه بیشترین خالص خرید سهامداران عمده در نماد گل گهر به ثبت رسید. بر این اساس در معاملات امروز شاهد تغییر مالکیت بیش از 2 میلیارد و 300 میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «کگل» بودیم . این روند در دیگر دوقلوی سنگ آهنی یعنی چادرملو نیز با خالص خرید بیش از 770 میلیون تومانی حقوقی ها دنبال شد.

پرداخت الكترونيک سامان كيش نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در این بازار بود که با خالص خرید بیش از یک میلیارد و 700 میلیون تومانی همراه شد. این امر سبب شد تا گروه رایانه بیشترین حجم خرید از سوی معامله گران حقوقی را تجربه کند. به طوریکه تغییر مالکیت 2 میلیارد و 700 میلیون تومانی در کارنامه حقوقی های این صنعت به ثبت رسید. در این میان دو سهامدار عمده «سپ» خریدهای قابل توجهی را در این نماد انجام دادند. بر این اساس خرید یک میلیون سهم از سوی شركت توسعه سرمايه گذاری سامان و خرید 400 هزار سهم توسط بانک سامان انجام شد.

در ادامه خریدهای پرحجم معامله گران عمده، تمایل به خرید سهام گروه شرکت‌های چند رشته ای صنعتی قرار داشت که با خالص خریدی معادل یک میلیارد و 800 میلیون تومان دنبال شد. بخش عمده ای از این خریدها در نماد سرمایه گذاری امید بود. به طوریکه 1.1 میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام حقیقی های «وامید» به پرتفوی معامله گران حقوقی آن منتقل شد.

البته در این روز سهامداران عمده به خرید سهام ایران خودرو نیز بی توجه نبوده و تغییر مالکیت یک میلیارد و 400 میلیون تومانی را در این نماد به نفع خود رقم زدند.

در میان نمادهای بانکی نیز در حالی سهام بانک صادرات، پست بانک ، بانک ملت و پارسیان با حمایت و خرید از سوی حقوقی ها همراه شدند که این وضعیت در نماد بانک تجارت متفاوت بود. بر این اساس خرید 2میلیون و 400 هزار سهم «وبملت» توسط صندوق سرمايه گذاری بازارگردانی ملت ، خرید .5 میلیون سهم بانک پارسیان از سوی گروه مالی بانك پارسيان ، جمع آوری 600 هزار سهم «وپست» از سوی  بيمه دی و همچنین جمع آوری بیش از 11 میلیون سهم «وبصادر» توسط گروه مالی  سپهر صادرات از جمله این حمایت ها بود. این در حالی است که شركت بازرگانی تداركات كارآمد پويا ابريشم به عنوان حقوقی فعال در بانک تجارت اقدام به عرضه بیش از 2 میلیون سهم این بانکی کرد.

 

 

Submitted by admin on