آتش بزرگترین جنگ تجاری تاریخ شعله‌ور شد

09:53 - 1400/01/18
گمرگ آمریکا اخذ تعرفه وارداتی بر 34 میلیارد دلار از کالاهای چینی را از امروز آغاز کرد و بدین ترتیب تقابل تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان به نبردی تمام عیار تبدیل شد. چینی‌ در واکنش به اقدام آمریکا وعده مقابله به مثل داد و رویه در پیش رفته از سوی دولت ترامپ را مخل قوانین سازمان تجارت جهانی دانست. هنوز ساز و کار اقدام متقابل دولت چین اعلام نشده اما در عزم این کشور برای مقابله با آمریکا تردیدی وجود ندارد.
آتش بزرگترین جنگ تجاری تاریخ شعله‌ور شد

دنیای بورس: همانگونه که دولت آمریکا پیشتر وعده داده بود با آغاز روز ششم جولای وضع تعرفه وارداتی 25 درصدی بر 34 میلیارد دلار کالاهای چینی از سوی گمرک آمریکا اجرایی شد. همچنین قرار است تا دو هفته آینده بر طیفی دیگر از کالاهای چینی به ارزش 16 میلیارد دلار تعرفه وارداتی وضع شود.

در برابر اقدام آمریکا، چین از  اقدامی تلافی جویانه سخن به میان آورد. پس از اجرایی شدن تعرفه ها، وزارت بازرگانی چین بیانیه ای را در محکومیت اقدام اخیر منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است: «ایالات متحده آمریکا قوانین سازمان تجارت جهانی را نقض  کرده و آتش بزرگترین جنگ تجاری در تاریخ را برافروخته است. این تعرفه‌ها مخل تجارت بوده و اقدام آمریکا به زنجیره تامین و رنجیره ارزش جهانی آسیب می زند و روند احیای اقتصاد جهانی را مختل می‌کند. در عین حال اقدام اخیر بازارهای جهانی را متاثر کرده و تاثیری منفی بر بسیاری از شرکت های چند ملیتی، کسب و کارها و مصرف کنندگان می‌گذارد. همانگونه که وعده داده بودیم، چین آغاز کننده این روند نبوده اما برای دفاع از مصالح ملی مردم خود هیچ راهی به غیر از اقدام متقابل را پیش روی خود نمی بیند.»

پیشتر در روز پنج شنبه رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده بود که در تقابل تجاری اخیر، این کشور ممکن است در نهایت 500 میلیارد دلار از کالاهای چینی را هدف قرار دهد. این رقم تقریبا برابر با کل واردات کالاهای چینی از سوی آمریکا در سال گذشته میلادی است. ذکر این نکته ضروری است که در 20 سال کشته میزان واردات کالاهای چینی از سوی آمریکا بیش از 600 درصد افزایش یافته است.

 

در این میان روز گذشته سخنگوی وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که تعرفه های مد نظر آمریکا بسیاری از شرکت های بزرگ این کشور را متاثر می کند. گائو فنگ در این زمینه افزود که صادرات 20 میلیارد دلار از 34 میلیارد دلار کالاهای مد نظر دولت آمریکا برای وضع تعرفه در اختیار شرکتهای خارجی است و سهم شرکت های آمریکایی در این میان نزدیک به 59 درصد است.

اجرای تعرفه های وارداتی بر کالاهای چینی در حالی از سوی آمریکا اجرا می شود که در ماه های گذشته این کشور بر فولاد و آلومینیوم تولیدی اعضای اتحادیه اورپا، مکزیک و کانادا نیز تعرفه وارداتی وضع کرده بود امری که واکنش تند و حتی اقدام متقابل این کشورها را در پی داشت.