سقف و کف احتمالی طلا در روز چهارشنبه

09:49 - 1400/01/18
پس از رونق معاملات طلا در روز گذشته، امروز نیز قیمت این محصول در محدوده مثبت قرار دارد اما از تب و تاب معاملات کاسته شده است. تعطیلی بازار آمریکا در روز جاری علت اصلی آرام شدن فضای معاملات به حساب می‌آید.
سقف و کف احتمالی طلا در روز چهارشنبه

دنیای بورس- محمد نجفی: پس از تسلط روند نزولی بر بازار طلا در دو هفته اخیر، روز گذشته این محصول با افزایش ملموس قیمت مواجه شد. در نهایت خوش بینانه‌ترین سناریوی مطرح شده در روز گذشته به واقعیت تبدیل شد و قیمت طلا توانست تا مقاومت موجود در سطح میانگین 13 روزه (1358) دلار پیشروی کند. افت شاخص دلار در گذشته کمی بر تقاضای طلا افزود.در عین حال تقاضا برای این محصول به عنوان دارایی امن افزایشی ملموس یافت. در معاملات روز گذشته بازار کامکس صندوق‌های هجینگ (hedging) سطح خرید خود را به میزان ملموسی افزایش دادند.

نگرانی سرمایه‌گذاران در زمینه تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین در بهبود تقاضا به عنوان دارایی امن تاثیر شایانی داشت. روز جمعه قرار است آمریکا وضع تعرفه وارداتی 25 درصدی بر 34 میلیارد دلار از کالاهای چینی را به اجرا درآورد. چین نیز از پیش‌تر از اقدام متقابل خود خبر داده است. در عین حال شب گذشته یک دادگاه چینی حکم به ممنوعیت موقتی فروش محصولات شرکت آمریکایی Micron Technolog در بازار محصولات نیمه‌هادی چین داد. این اقدام تنش‌ها در روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان را افزایش داد همین امر نیز منجر به حرکت سرمایه‌گذاران به سوی بازار طلا شد.

امروز بازارهای آمریکا به علت تعطیلی رسمی در این کشور فعالیتی نخواهند داشت. در تقویم اقتصادی نیز رویداد قابل ذکری به غیر از گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی بریتانیا به چشم نمی‌خورد.

از منظر تکنیکال در چهارچوب زمانی روزانه قیمت طلا در سطوح بالاتر از میانگین 5 روزه (1253 دلار) تثبیت شده اما در ساعت‌های اخیر موفق به عبور از مقاومت موجود در سطح میانگین 13 روزه (1259/5 دلار)  نشده است. در صورت عبور از این سطح، مقاومت‌های بعدی در 1263 دلار  و سپس 1270 دلار به چشم می‌خورد. در عین حال اگر قیمت نتواند در سطوح بالاتر از میانگین 13 روزه تثبیت شود، احتمال معکوس شدن روند بازار افزایش می یابد. در این صورت اولین حمایت در سطح میانگین 5 روزه (1253 دلار) و سپس  1246 دلار خودنمایی می‌کند.

هم اکنون هر اونس طلا در بازار کامکس در قرارداد ماه ژوئن با قرارگیری در سطح 1257/9 دلار، رشد قیمتی 4/2 دلاری را تجربه می‌کند. در بازار نقدی قیمت بیش از 3 دلار رشد کرده و در سطح 1256/8 دلار قرار گرفته است.