بازیگران بورس (دوشنبه 11 تیر)

« فخوز » بیشترین حجم خرید حقوقی‌ها

09:34 - 1400/01/18
سهامداران حقوقی اگرچه بیشترین خرید را در سهام گروه رایانه‌ای به انجام رساندند اما فولاد خوزستان بیشترین حجم خرید حقوقی‌ها بود. حقیقی‌ها نیز البته در صدر خریدهایشان به محصول‌های شیمیایی بیشترین اقبال را نشان دادند.
« فخوز » بیشترین حجم خرید حقوقی‌ها

بورس تهران در حالی امروز مجدد به مدار صعودی بازگشت که همزمان با این چرخش بازار، شاهد تغییر زمین بازی میان بازیگران بازار بودیم. بر این اساس سهامداران خرد بازار با خریدهای پرحجم خود، بعد از 4 روز گوی سبقت را از حقوقی‌ها ربودند؛ به این ترتیب در معاملات روز جاری شاهد جابه‌جایی حدود 5 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد معامله‌گران حقیقی بودیم.

حقیقی‌ها چه خریدند؟

الف) محصول‌های شیمیایی: بررسی روند مزبور نشان از آن دارد که محصول‌های شیمیایی با خالص خرید بیش از 6 میلیارد تومانی، بیشترین خرید را در میان سهامداران حقیقی به تجربه کرد. در این میان جمع‌آوری سهام صنایع شیمیایی ایران در صدر خریدهای این گروه قرار داشت.

بر این اساس تغییر مالکیت بیش از 3 میلیارد و 700 میلیون تومان در این نماد شکل گرفت. در ادامه این روند تمایل برای خرید سهام سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تامين قرار داشت که با خالص خرید بیش از 2.5 میلیارد تومانی از سوی سهامداران خرد بازار دنبال شد.

در این میان عرضه‌های سنگینی را از سوی سهامداران عمده «تاپیکو» شاهد بودیم؛ به طوریکه گروه صنعت سلولزی تامين گسترنوين عرضه سنگین و قابل توجه 810 میلیون سهمی معادل یک درصدی را در نماد «تاپیکو» انجام داد. البته روندی مشابه توسط دیگر حقوقی شرکت یعنی سرمايه‌گذاری صبا تامين نیز شکل گرفت. این حقوقی که در روزهای گذشته نیز فروش سهام مزبور را رقم زده بود، امروز نیز حدود 24 میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. به این ترتیب صبا تامین در 3 روز اخیر بیش از 35میلیون سهم «تاپیکو» را از پرتفوی خود خارج کرد. در حال حاضر به عنوان سهامدار 1.34 درصدی این شرکت مطرح است.

ب) شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی: در ادامه خریدهای مزبور، سهامداران حقیقی به جمع آوری سهام گروه شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی اقدام کردند که در راس این خریدها، تقاضا برای خرید سرمایه‌گذاری غدیر، سرمايه‌گذاری گروه توسعه ملی و سرمایه‌گذاری امید قرار داشت. به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «وغدیر» در حالی به بیش از 1.2 میلیارد تومان رسید که این روند در نماد «وبانک» با خالص خرید 1.1 میلیارد تومانی دنبال شد. «وامید» نیز با اختلافی اندک در رتبه بعدی قرار گرفت. جابجایی‌های به ثبت رسیده در این نماد بیش از یک میلیارد تومان بود.

در نماد «وبانک» عرضه بیش از یک میلیون سهمی از سوی شرکت خدمات مديريت سرمايه‌مدار صورت گرفت.

پ) فلزات اساسی: همچنین در این روز بازیگران خرد بازار به خرید سهام فولاد مبارکه نیز تمایل نشان داد و خالص خریدی در حدود 2 میلیون و 200 هزار سهم را در این سهم رقم زدند. در این راستا توسعه سرمايه رفاه به عنوان سهامدار عمده در «فولاد» ، 500 هزار سهم این فولادی را عرضه کرد. ملی مس ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در گروه فلزی بود که با تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی روبرو شد. خریدهای مزبور باعث شد گروه فلزات اساسی در مجموع خالص خرید 3میلیارد و 800 میلیون تومانی را از سوی بازیگران خرد بازار تجربه کند.

حقوقی‌ها چه خریدند؟

الف) گروه رایانه: سهامداران عمده نیز در جریان معاملات امروز بیشترین خرید را در سهام گروه رایانه و با محور «سپ» داشتند.  پرداخت الكترونيک سامان كيش در حالی معاملات امروز را با روند مثبت قیمتی اما کم نوسان سپری کرد که حقوقی‌ها خریدهای سنگینی در این نماد داشتند. به این ترتیب تغییر مالکیتی در حدود یک میلیارد تومان از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار منتقل شد. «آپ» نیز با خالص خریدی در حدود 500 میلیون تومان از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این گروه بودند. در نهایت خالص خرید بازیگران حقوقی در صنعت رایانه به بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان رسید.

این در حالی است که بیشترین حجم سهام خریداری شده توسط حقوقی‌ها در نماد فولاد خوزستان بود. جابه‌جایی 2 میلیارد و 700 میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی «فخوز» در حالی رخ داد که صندوق سرمايه‌گذاری يكم كارگزاری بانك كشاورزی ، اقدام به خرید 300 هزار سهم این شرکت کرد.

حقوقی‌ها در سهام پالایش نفت اصفهان نیز خریدهای قابل توجهی را به ثبت رساندند که در نهایت این خریدها به ثبت جابه‌جایی یک میلیارد و 600 میلیون تومانی نقدینگی در این نماد ختم شد. این جابه‌جایی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «شپنا» بود. در همین راستا سهام هلدینگ خلیج فارس، کارتن ایران و پست بانک نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در بازار امروز بود که هر کدام خالص خرید بیش از یک میلیارد تومانی را از سوی حقوقی‌ها تجربه کردند.