روند پروژه احداث نیروگاه فولاد سبا

09:34 - 1400/01/18
پروژه نیروگاه فولاد سبا از زیرمجموعه‌های فولاد مبارکه به پیشرفت 95 درصدی رسید.

روزنامه جمهوری اسلامی: پروژه احداث نیروگاه) CHP تولید هم‌زمان برق و حرارت) مجتمع فولاد سبا به منظور پشتیبانی و تامین برق مورد نیاز نواحی مهم این مجتمع از جمله ریخته‌گری و واحد اکسیژن در مواقع اضطراری، در دستور کار قرار گرفت و درحال حاضر با پیشرفت 95 درصدی، مرحله راه‌اندازی کامل را پیش رو دارد.

سامانه‌های تولید هم‌زمان برق و حرارت در دنیا و ایران به عنوان نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در سال‌های گذشته استفاده شده است، در سال‌های اخیر نصب پکیج‌های CHP با ظرفیت‌های نسبتاً کوچک و برای تامین نیازهای الکتریکی و حرارتی مناطق صنعتی به عنوان سامانه‌های دیزل ژنراتور (DG)‌داری مزیت است و استفاده از آن‌ها همچنان در جهان رشد فزاینده‌ای دارد.

براساس تعریفی کلی به هرگونه تولید توامان انرژی حرارتی و الکتریکی از یک منبع انرژی واحد در نظامی یکپارچه و از یک جریان واحد سوخت، تولید هم‌زمان (CHP) گفته می‌شود؛ این نوع نیروگاه دارای مزایایی از جمله صرفه اقتصادی، فروش مازاد برق براساس قراردادهای تضمینی، مناسب بودن در زمینه پدافند غیر عامل، راندمان بالا و تلفات بهره‌برداری کم است.

علیرضا استکی؛ مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه در خصوص مشخصات و توان فنی این نیروگاه با تاکید بر این که در ساخت این نیروگاه ازجمله در تامین کابل، تامین تابلو برق‌های مورد نیاز، فن‌های با ظرفیت بالا و مخازن تحت فشار از حداکثر توان شرکت‌های سازنده داخلی کشور استفاده شد، اذعان کرد: این پروژه در مساحتی حدود 5 هزار متر مربع و با ظرفیت 25 مگاوات بر ساعت مشتمل بر 7 دستگاه 5.4 مگاواتی و با هزینه حدود 65 میلیارد تومان احداث شد. این نیروگاه دارای بازده بالای 70 درصدی است؛ به نحوی که علاوه بر تامین برق با استفاده از سیستم بازیافت حرارت از گرمای خروجی، آب گرم مورد نیاز ساختمان‌های جنبی را نیز تامین می‌کند.