میزان دلار اختصاص یافته به قطعه‌سازان

09:13 - 1400/01/18
دستور ویژه رییس جمهور برای تامین مواد اولیه و قطعات منفصله صنعت خودرو به بانک مرکزی ابلاغ شد. بر مبنای گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت تا سقف 2 میلیارد دلار انواع ارز برای حوزه قطعات خودرو تامین می‌شود.

دنیای بورس: محمد شریعتمداری؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری امروز خود اعلام کرد:‌ ابلاغیه شورای هماهنگی سران قوا در ایجاد ممنوعیت کالاهایی است که از اولویت برای واردات برخوردار نیست، تا پایان سال ۹۷ برقرار است اما اگر مشکل زودتر برطرف شود احتمال لغو این ممنوعیت وجود دارد. از دید وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط فعلی اختصاص ۱.۸ میلیارد دلار از نظام ارزی به مصلحت نیست.

به گفته شریعتمداری پژو و رنو هنوز خروج خود را به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند، این دو شرکت در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، پژو ۱۷۰ میلیون دلار سرمایه به ایران آورده، بنابراین علاقمند به ادامه کار هستند اما  از طرف آمریکا تحت فشار هستند و‌ اگر مشمول تحریم ثانویه باشد، ممکن است با ایران قطع همکاری کنند.

در ان میان سیاست‌گذار تاکید دارد خودروسازان به سمت جایگزینی شرکا اقدام کرده‌اند، این در حالی است که تحریم خودرو این بار جزو نخستین تحریم‌های امریکا بود.

در همین رابطه شریعتمداری از ابلاغ دستور ویژه رییس جمهور برای تامین مواد اولیه و قطعات منفصله صنعت خودرو به بانک مرکزی خبر داد؛ در این مدت حدود ۴۰۰ میلیون دلار به قطعه‌سازان داده شده است و تا سقف ۲ میلیارد دلار با توجه به نوع ارزی که باید پرداخت شود، ارز  تامین می‌شود.