بر مبنای برخی گمانه‌زنی‌های دولتی

نرخ سود بانکی افزایش می‌یابد؟

08:53 - 1400/01/18
بعد از تصمیم دولت مبنی بر آزاد شدن خرید و فروش توافقی ارز، اکنون برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که راهکار افزایش نرخ سود بانکی در راستای جذب نقدینگی در حال بررسی است.
نرخ سود بانکی افزایش می‌یابد؟

بعد از تصمیم هیات دولت مبنی بر آزاد شدن خرید و فروش توافقی ارز میان صادرکنندگان و واردکنندگان، اکنون روند کاهشی قیمت در بازار آغاز شده و در بازار غیررسمی نرخ دلار با تخلیه حباب دست و پنجه نرم می‎کند. البته برخی از مطلعان بر این باورند دولت محتمل است در گام بعدی با افزایش نرخ سود بانکی به دنبال برنامه‌ریزی برای مدیریت نقدینگی و ریال‌های ناشی از فروش ارزهای خریداری شده باشد. در این رابطه یک مقام مسئول در دولت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «مهر» گفته است: دولت برای مدیریت ریال‌های ناشی از فروش اسکناس دلار در بازار غیررسمی افزایش نرخ سود بانکی را در دستور کار قرار دارد.

در همین حال شنیده‌ها حکایت از این دارد احتمال دارد در جلسه امشب شورای پول و اعتبار نیز این موضوع طرح یا بررسی شود. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است این موضوع اکنون به عنوان یک گزینه جدی از سوی دولت برای مدیریت نقدینگی موجود در دستور کار قرار دارد. البته یک منبع آگاه در بانک مرکزی در گفت‌گو با «ایبنا» تاکید می‌کند: هر چند جلسه امروز شورای پول و اعتبار دارای دستور کار مشخص است، اما در این دستور کار برنامه‌ای برای بررسی نرخ سود بانکی و تغییر آن در شرایط حاضر وجود ندارد.