اظهارات وزیر‌ خزانه داری آمریکا بازار ارز را متاثر کرد

تداوم روند نزولی دلار

08:51 - 1400/01/18
با وجود انتشار آمار مطلوب فروش خانه‌های مسکونی در آمریکا، شاخص دلار از شب گذشته زیر فشار قرار گرفت و این روند به معاملات امروز نیز کشیده شد. اظهارات تند وزیر خزانه‌داری آمریکا در زمینه جلوگیری از تملک شرکت های آمریکایی از سوی رقبای تجاری این کشور در افت شاخص دلار تاثیر شایانی داشته است.
تداوم روند نزولی دلار

شب گذشته آمار مربوط به تعداد فروش خانه های نوساز آمریکا در ماه می منتشر شد و نتیجه این گزارش فراتر از پیش‌بینی‌ها بود. با این وجود شاخص دلار نتوانست از انتشار گزارش مذکور منتفع شود چرا که اظهارات تند و تیز وزیر خزانه داری آمریکا بار دیگر نگرانی‌ در زمینه تنش تجاری میان این کشور و شرکای اقتصادیش را افزایش داد.

استیون منوچین شب گذشته اعلام کرد که محدودیت‌هایی که در زمینه تملک شرکت های آمریکایی وضع خواهد شد تنها مختص به چینی‌ها نبوده و شامل حال تمام کشورهایی می‌شود که قصد دارند تکنولوژی شرکت های آمریکایی را به سرقت ببرند.  روز گذشته خبر رسیده بود که وزرات خزانه‌داری آمریکا در حال تدوین قانونی برای ممنوعیت تملک شرکت‌های آمریکایی دارای تکنولوژی‌های صنعتی پیشرفته از سوی شرکت‌هایی است که مالیکت حداقل 25 درصد از آنها در اختیار چینی‌هاست.پس از موضع گیری وزیر خزانه‌داری، یکی از مشاوران ارشد اقتصادی کاخ سفید وارد عمل شد و برای تلطیف جو حاکم بر بازارها اعلام کرد که این محدودیت‌ها تنها شامل حال چین خواهد بود. این امر به صورت مقطعی منجر به تغییر جهت شاخص دلار شد اما چندان دوام نیاورد.

به تبع افزایش نگرانی در زمینه جنگ تجاری میان آمریکا و دیگر قدرت های اقتصادی، سرمایه‌گذاران بازار ارز به سوی دارایی های امنی مانند ین ژاپن حرکت کردند و همین امر نیز ارزش دلار را در برابر ین به کمترین سطح در دو هفته اخیر رساند. جو منفی حاکم بر معاملات دلار به روز جاری کشیده شده اما شتاب افت شاخص دلار کاهش یافته است.

بدین ترتیب شاخص دلار تا این لحظه از معاملات روز سه‌شنبه با افتی 0/1 درصدی به 94/2 واحد رسیده است.