جزییات نیازهای ارزی کالاها

08:51 - 1400/01/18
دولت بازار ثانویه ارز را امروز به رسمیت شناخت. در این میان همزمان با ابلاغیه معاون اول رییس جمهور جزییات نیازهای ارزی 4 گروه کالایی اعلام شد.

دنیای بورس: با اعلام تصمیم دولت مبنی بر معامله توافقی ارز میان صادرکنندگان و واردکنندگان و اعلام یک نرخ سوم، امروز شرکت‌های پتروشیمی تلاش کردند با دیدار سیف و برگزاری یک جلسه، نرخ فروش محصول‌های خود را در بورس کالا به میانگین نرخ دلار 4 هزار و 200 تومانی و نرخ سومی که قرار است به زودی تعیین شود، برسانند.

البته امروز معاون اول رییس جمهور برای برگشت ارز حاصل از صادرات ابلاغیه‌ای صادر کرد که بر اساس اين ابلاغيه همه صادركنندگان به غير از صادركنندگان فرآورده‌هاي نفتي، پتروشيمي، محصول‌های فولادي و فلزات رنگي كه فهرست آن‌ها در ۱۳ خرداد ۹۷ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد، مي‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به نرخ رسمي به واردات كالاهاي گروه (3) كه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد، اختصاص دهند.

در همان حال امروز جزییات نیازهای ارزی برای چهار گروه کالایی اعلام شد؛ براساس گفته‌های ولی‌اله سیف؛ رییس بانک مرکزی نیاز ارز برای واردات کالای گروه اول؛ ۱۸ میلیارد دلار، گروه دوم؛ ۲۴ میلیارد دلار و گروه سوم؛ ۵.۶ تا ۶ میلیارد دلار است. این نیازهای ارزی با توجه به منابع ارزی کشور و میزان صادرات غیرنفتی و نفتی، قابل تامین است.

برای گروه کالایی چهارم نیز ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز نیاز بود که با توجه به اینکه مشابه آن در داخل تولید می‌شود واردات آن ممنوع شده و ارزی به آن تعلق نمی‌گیرد. با توجه به قرار گرفتن خودرو در لیست کالاهای ممنوعه وارداتی، پیش‌فروش خودروهای وارداتی از این به بعد غیرمجاز خواهد بود

در همان حال قرار است لیست ارز دولتی تخصیص یافته به تمام واردکنندگان منتشر ‌شود. به گفته رییس سازمان حمایت بانک مرکزی قول داده این لیست را در اختیار  سازمان حمایت قرار دهد که مقرر شده بدون درنگ این لیست منتشر شود.

بازار ارز اگر چه در دو رور گذشته با عطش و ولع ارزی وارد کانال جدیدی از قیمت‌ها شده بود اما پس از اعلام به رسمیت شناختن بازار ثانویه ارز توسط دولت قیمت‌ها با شدت معناداری کاهش یافتند، این در حالی بود که در ادامه اما قیمت‌ها دوباره اوج گرفت و محدوده قیمت ارز و سکه در بازارها نزدیک دامنه قیمتی روز گذشته به ثبت رسید. البته  تحلیلگران بازار سرمایه براین باورند بازار سهام هم در حال وفق دادن خود با موضوع راه اندازی بازار دوم ارز است این بازار می‌تواند تاثیرات مورد انتظار بازار برای تعدیل سود شرکت‌ها را محقق کند. تلفیق اصلاح قیمت سهام براساس ارزش جایگزینی و رشد سود آوری بازار را به تحرک وا داشته است.  

در همین حال امروز مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس اعلام کرد: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز مورد نیاز کشور را در سه ماهه نخست امسال تامین کردیم. پتروشیمی زاگرس نیز البته میانگین تسعیر دلار صادراتی را ۴۲۴۰ تومان اعلام کرد.

جزییات نیازهای ارزی کالاها15