احتمال کاهش قیمت مس با افزایش عرضه در چین

08:48 - 1400/01/18
نرخ ذوب و فرآوری (TC/RC) کنسانتره مس وارداتی در دو ماه اخیر افزایش معناداری را در بازار چین تجربه کرده امری که گویای افزایش عرضه کنسانتره به بازار این کشور و احتمال افزایش عرضه مس تصفیه شده در ماه‌های پیش رو است.
احتمال کاهش قیمت مس با افزایش عرضه در چین

موسسه پلاتس در جدیدترین گزارش خود از بازار نهاده‌های تولید مس اعلام کرد که نرخ ذوب و فرآوری (TC/RC) کنسانتره مس نقدی وارداتی در بازار چین با رشدی 2 دلاری نسبت به هفته ماقبل به 79 تا 85 دلار در هفته اخیر رسیده است. در این میان برخی از فعالان بازار از رسیدن نرخ ذوب و فرآوری به 88 دلار در روزهای گذشته خبر می‌دهند. این در حالی است که در پایان آوریل این نرخ در سطح 70 تا 76 دلار قرار داشت و بدین ترتیب افزایشی بیش از 10 درصد را در کمتر از دو ماه اخیر تجربه کرده است.

افزایش هزینه ذوب و فرآوری عموما زمانی در بازار مشاهده می‌شود که عرضه کنسانتره روندی افزایشی را تجربه کند. به صورت معمول با بروز کمبود عرضه کنسانتره در بازار، واحدهای ذوب مس در رقابت برای جذب کنسانتره موجود در بازار، کارمزدهای خود را پایین می آروند و در مقابل با افزایش عرضه ، قدرت چانه‌زنی این واحدها افزایش یافته و نرخ های بالاتری را طلب می کنند.

با وجود تداوم اختلاف نظرهای اتحادیه‌های کارگری معادن مس بزرگ جهان به ویژه در شیلی با مالکان این معادن، امسال تعداد اعتصاب‌های کارگرای نسبت به سال 2017 بسیار کمتر بوده و همین امر نیز سطح عرضه کنسانتره مس را به میزان معناداری به بازارهای جهانی افزایش داده است. ذکر این نکته ضروری است که میزان واردات مس معدنی از سوی چین بر اساس آمار گمرک این کشور در 5 ماه ابتدایی سال جاری میلادی با افزایشی 14 درصدی به 7/81 میلیون تن رسیده است.