روند شناسایی سود در بازار آغاز شد

افت ملموس قیمت نفت برنت

08:46 - 1400/01/18
با ازسرگیری معاملات در بازار نهاده‌های انرژی، قیمت نفت برنت با افتی بیش از یک درصد مواجه شد.آغاز روند شناسایی سود پس از جهش قیمت در روز جمعه و همچنین اظهار نظر برخی از موسات مالی در زمینه تاثیر افزایش تولید اوپک بر بازار نفت، از دلایل افت قیمت در معاملات امروز به حساب می‌آید.
افت ملموس قیمت نفت برنت

روز جمعه اعضای اوپک و کشورهای غیر عضو حاضر در برنامه کاهش تولید، تصمیم به بالا بردن سطح عرصه نفت به میزان یک میلیون بشکه گرفتند. با وجود اتخاذ این تصمیم، به گفته برخی از اعضای اوپک باتوجه به محدودیت های پیش روی‌ کشورها در بالابردن سطح تولید، در عمل چیزی بین 600 تا 700 هزار بشکه در روز بر سطح عرضه نفت خام افزوده خواهد شد. این در حالی است که به علت افت تولید در ونزوئلا و آنگولا، میزان عرضه روزانه نفت از سوی اوپک در ماه های اخیر از اهداف تعیین شده در برنامه کاهش تولید پایین تر بوده است. بدین ترتیب بخشی از افزایش تولید مد نظر اوپک صرف جبران افت تولید کشورهای مذکور خواهد شد.

قیمت نفت خام در روز جمعه با تاثیرپذیری از تصمیم اوپک با رشدی 3/5 درصدی مواجه شد.صبح امروز روند شناسایی سود در معاملات آتی پس از رشد اخیر قیمت آغاز شد و همین امر نیز بازار نفت را زیر فشار قرار داده است.

در این میان بانک مشهور گلدمن ساکس در گزارشی اعلام کرد با در نظر گرفتن جزئیات مطرح شده در کنفرانس روز شنبه اوپک، به نظر می رسد میزان افزایش عرضه بیش از چیزی باشد که فعالان بازار با توجه به اخبار منتشر شده از نشست این سازمان در روز جمعه برآورد کرده بودند.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه سپتامبر 1/7 درصد ارزان شده و در سطح 74 دلار قرا گرفته است. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه آگوست با افتی 0/3 درصدی در سطح 68/39 دلار معامله می‌شود.