نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» نشان می‌دهد

صعود بورس در چرخه تکرار

08:39 - 1400/01/18
ناظران و فعالان بورس هر دو از یک منظر معتقدند بازار در هفته جاری هم پای هفته قبل در مسیر افزایشی گام می‌گذارد و صعود معناداری را در عرصه عمومی قیمت‌ها تجربه می‌کند.
صعود بورس در چرخه تکرار

دنیای بورس: روند صعودی بورس تهران همچنان ادامه دارد، .هرچند از  شتاب رشد قیمت‌ها در دو روز معاملاتی اخیر  کاسته شد. با این حال همچنان ارزیابی سهامداران و کارشناسان شرکت کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» از تداوم صعود قیمت عمومی سهام در هفته جاری حکایت دارد.

کارشناسان

الف) صعودی: ۸۲ درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی معتقدند روند بورس در هفته جاری نیز صعودی خواهد بود.صعود نرخ ارز در بازار غیررسمی همگام با سطوح مناسب قیمت کالاها در بازارهای جهانی مهمترین دلایل ارزیابی این دسته از کارشناسان از روند صعودی قیمت‌ها است.

علاوه بر این، حجم نقدینگی در بازار به اندازه‌ای است که می‌تواند ضامن تداوم رونق فعلی سهام باشد. به اعتقاد این کارشناسان عقب افتادگی بورس از دیگر بازارهای موازی عاملی است که بازار سهام را به سوی جبران این عقب ماندن خواهد کشاند.در این میان البته نوعی شیفت نقدینگی از سوی نمادهای فلزی معدنی به عنوان پیشتازان بازار به سوی دیگر گروه ها شکل خواهد گرفت.

ب) کم نوسان: ۱۸ درصد از کارشناسان اما روند شاخص سهام در هفته جاری را کم نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد می‌‍گویند جهش‌های قیمتی در بازار ارز بیش از آنکه نوید یک بازار صعودی را به سهامداران بدهد، نگرانی از ریسک سیستماتیک را منتقل می‌کند. این امر موجب اتخاذ نوعی احتیاط در معاملات سهام می‌شود.

  • نکته جالب توجه در اخذ نظرات  این بود که  برخی از کارشناسان معتقد بودند به دلیل ریسک‌های سیستماتیک پیرامون برجام و نوسانات بازار ارز، شرایط تحلیلی را از بین برده است و نوعی فضای هیجانی فراهم آورده است.

سهامداران

الف) صعودی: 57 درصد سهامداران به همان دلایلی که کارشناسان از آن نام می‌برند اعتقاد دارند بازار در هفته پیش‌رو مسیر صعودی را دنبال می‌کند.

ب) کم نوسان: 31 درصد سهامداران براین باورند بازار ممکن است با نوسان اندکی هفته جاری را پشت سر بگذارد. البته دلایل این عده بیش‌تر معطوف به هیجانی‌شدن و به نوعی انفجار قیمت‌ها در بازار است که حتی از مقوله حباب قیمت‌ها در آینده هم از آن یاد کرده‌اند.

ج) نزولی: 12 درصد سهامداران هم متناسب با مولفه‌های بیرونی تاثیرگذار همچون ریسک‌های ناشی از سرانجام برجام مسیر نزولی را برای بازار پیش‌بینی کرده‌اند.