سازوکار اخذ مالیات بر پیش‌فروش سکه

08:34 - 1400/01/18
اگر چه دولت معتقد است در پیش‌فروش سکه محدودیتی نداشته اما وزارت اقتصاد از ورود به بحث پیش‌فروش برای اخذ مالیات خبر داد.

در حالی کامل تقوی‌نژاد؛ رییس کل سازمان امور مالیاتی از تشکیل کارگروه ویژه برخورد مالیاتی قاطع با سوداگران بازار ارز، سکه، خودرو و مسکن خبر داده که مدیر کل نشر و ریالی بانک مرکزی می‌گوید: وزارت اقتصاد به اخذ مالیات بر پیش‌فروش سکه ورود کرده است.

مسعود رحیمی در گفت‌وگو با «بورس نیوز» در توضیح بیش‌تر این موضوع می‌گوید: چنانچه بنابر تشخیص وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی درآمد فردی در معاملاتی از قبیل پیش فروش از حد معینی فراتر رود، این مراجع می‌تواند نسبت به اخذ مالیات با ضرایب متفاوت از این افراد اقدام کنند و بانک مرکزی در چنین مسائلی ورود نمی کند.

به گفته رحیمی اگر در  طرح پیش فروش سکه بانک مرکزی سقف خرید اعلام می‌کرد، متقاضیان با نام و نشانی‌های مختلفی اقدام به خرید سکه‌های پیش‌فروش شده می‌کردند و فضای روانی مبنی بر محدودیت بانک مرکزی در پیش فروش سکه ایجاد می‌شد.

از دید سیاست‌گذار ممکن بود این تعداد۷ میلیون سکه ای که پیش فروش شده متاثر از فضای روانی مبنی بر محدودیت بانک مرکزی برای پیش فروش سکه به بیش از ۱۰ میلیون سکه افزایش می‌یافت چرا که معمولا وقتی افراد احساس محدودیت کنند اشتیاق و ولع بیشتری برای خرید دارد.

اینکه فردی این تعداد سکه را در پیش‌فروش خریداری کرده باشد، موضوع عجیبی نیست چرا که سقفی اعمال نشده بود و حتی می‌توانست به جای ۳۸ هزار سکه، ۱۰۰هزار سکه خریداری کند.

در همین رابطه نیز بخوانید: تاثیر اخذ مالیات بر سکه/ رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا