ICIS بررسی کرد:

عواقب جنگ تجاری بر صنعت محصولات شیمیایی

08:27 - 1400/01/18
جنگ تجاری میان آمریکا و چین بالا گرفته و در این میان بازار محصولات شیمیایی به عنوان نقطه‌ای مهم در تقابل دو اقتصاد بزرگ جهان به حساب می آید. در مطلب پیش رو وضعیت کنونی و چشم انداز بازار محصولات شیمیایی در جنگ تعرفه‌ای اخیر بررسی شده است.
عواقب جنگ تجاری بر صنعت محصولات شیمیایی

دنیای بورس- محمد نجفی: دولت ترامپ روز 15 ژوئن لیست جدیدی از کالاهای چینی مشمول تعرفه وارداتی را منتشر  کرد که در میان آنها نام محصولات شیمیایی، پلاستیک و روان کننده‌های صنعتی به چشم می خورد.اولین دور از تعرفه های آمریکا بر 34 میلیارد از کالاهای وارداتی چین قرار است از روز ششم جولای به اجرای درآید. این در حالی است که در روزهای اخیر رئیس جمهور آمریکا از نماینده تجارت خارجی این کشور درخواست کرده است که فهرستی از 200 میلیارد دلار از دیگر کالاهای چینی را برای وضع تعرفه تجاری 10 درصدی آماده کند.

مواد شیمیایی قرار است در دور دوم از اجرای تعرفه های تجاری مشمول وضع تعرفه شوند و هنوز زمان مشخصی برای این اقدام اعلام نشده است. انجمن صنایع شیمیایی آمریکا در واکنش به اقدام اخیر ترامپ اعلام کرده که این وضعیت، صنایع شیمیایی آمریکا را  به صورت مستقیم در مقابل چین قرار خواهد داد.. این نهاد از مذاکرات احتمالی آتی با نماینده تجارت خارجی آمریکا استقال کرده و امیدوار است با انجام مذاکرت با دولت آمریکا، خطرات مواجهه با اقدام تلافی جویانه چین را کاهش دهد.

به نظر می رسد که در تنش تجاری اخیر، چین از مواضع خود عقب نشینی ملموسی را صورت ندهد چرا که این کشور به به گونه ای معنادار به سوی تقویت تولیدات داخلی و تکیه بر اقتصاد داخلی خود حرکت کرده  و بنابراین به جای منافع کوتاه مدت، بر اهداف استراتژیک بلند مدت تکیه خواهد کرد.در این شرایط ترامپ به دنبال عمل به وعده های انتخابی خود به منظور جلب نظر مردم برای انتخابات میان دوره ای مجلس در ماه نوامبر و انتخابات ریاست جمهور آتی در 2020 است.

در این میان با توجه به اهمیت قابل ملاحظه زنجیره ارزش صنعت محصولات شیمیایی، این صنعت در میانه تنش تجاری دو قدرت بزرگ اقتصادی قرار گرفته و مسلما از هر دو سوی این تنش هدف قرار خواهد گرفت.

به گفته انجمن صنایع شیمیایی آمریکا، محصولات شیمیایی بخش اعظمی از زنجیره تامین در آمریکای شمالی را شامل می شود. در این میان با توجه به قیمتپایین مواد اولیه در آمریکا،  این صنعت مزیت نسبی قابل ملاحظه ای را در اختیار دارد.  همین امر نیز سهم صنعت محصولات شیمیایی در صادرات آمریکا را به 14 درصد رسانده است. در این میان با توجه به سرمایه گذاری وسیع بر تولید برپایه نفت شیل در صنایع شیمییای، انتظار می رفت که این سهم در آینده افزایش یابد. اما در حال حاضر جنگ تجاری میان چین و آمریکا این چشم انداز را مختل کرده است. بنا بر اعلام نهاد مذکور، نزدیک به 194 میلیارد دلار از سرمایه گذاری صورت گرفته در آمریکا برای توسعه صنعت محصولات شیمی در جنگ تجاری در معرض ریسک قرار گرفته و احتمال به تعویق افتادن راه اندازی پروژه های تولیدی و حتی توقف ساخت این پروژه ها وجود دارد.

چین یکی از شرکای اصلی صنایع شیمیایی آمریکا به حساب می‌آید.  تقریبا 11 درصد از کل محصولات پلاستیک آمریکا به ارزش 3/2 میلیارد دلار راهی بازار چین می شود. دیگر محصولات شیمیایی آمریکایی نیز با حجم وسیعی به بازار چین صادر می شود.  با این اوصاف وضع تعرفه 25 درصدی از سوی دولت چین بر واردات این محصولات، فشار شدیدی را بر صنایع شیمیایی آمریکا  وارد خواهد کرد.چین با سرعت بسیار زیادی در حال افزایش ظرفیت صنایع شیمیایی خود است تا بدین ترتیب نیاز خود را به واردات کاهش دهد. بدین ترتیب شاید بتوان گفت که در جنگ اخیر، صنایع شیمیایی آمریکا بیش از مصرف کنندگان چینی محصولات شیمیایی متضرر خواهند شد. انجمن  صنایع شیمیایی آمریکا در این زمینه متعقد است که تقابل تجاری دو کشور به گران شدن محصولات شیمیایی آمریکا در بازار چین منجر منجر می شود و همین امر راهی را برای توسعه صنعت شیمیایی چین باز می کند. در عین حال آمریکا تنها منبع تامین محصولات شیمیایی از جمله پلیمرها برای چین به حساب نمی آید و این کشور می تواند واردات خود را از سایر منابع افزایش دهد.

در پاسخ به وضع تعرفه تجاری بر 50 میلیارد دلار از کالاهای چینی، دولت چین نیز به سرعت دست به اقدام متقابل زد و از عزم خود برای اخذ تعرفه وارداتی 25 درصدی بر 50 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی از تاریخ ششم جولای خبر داد. همانند آمریکا ، در لیست اولیه کالاهای مشمول تعرفه نامی از محصولات شیمیایی برده نشده  و این محصولات در فهرست دوم این کشور قرار گرفته اند. تصمیمات مربوط به وضع تعرفه بر فهرست دوم در آینده اعلام خواهد شد. از جمله کالاهایی که در این فهرست قرار دارند می توان به پی‌وی‌سی، پلی کربنات، آکریلونیتریل، پلی آمید، پروپان، ال‌پی جی، گازهای هیدروکربنی، نفتا، بنزن خام، تولوئن خام  و زایلن خام اشاره کرد. هنوز در لیست ارائه شده از سوی وزارت بازرگانی چین اشاره ای به موادی همچون متانول نشده اما با توجه به تهدید دولت ترامپ به وضع ترفه بر طیف وسیعتری از کالاهای چینی، احتمال افزوده شدن بر تعداد محصولات موجود در این فهرست از سوی دو کشور وجود دارد. در انتهای این مطلب فهرستی از محصولات شیمیایی تولید شده در آمریکا ارائه شده که بنابر تصمیم وزارت بازگانی چین مشمول پرداخت تعرفه وارداتی خواهند بود.

(منبع: ICIS)

عواقب جنگ تجاری بر صنعت محصولات شیمیایی16