کمبود داروی قلبی- عروقی در بازار

در بجبوجه نیاز واحدهای تولیدی به نقدینگی و افزون شدن مطالبات شرکت‌ها دارویی، حالا سازمان غذا و دارو از کمبود داروی وارفارین در بازار به دلیل آنچه کمبود نقدینگی خوانده می‌شود، خبر داد.

رییس سازمان غذا و دارو در حاشیه هجدهمین همایش آسیایی داروسازی بالینی ایران عنوان کرد: در توزیع با مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی بیمارستان‌ها برای خرید داروی وارفارین مواجه هستیم که به طور جدی در حال پیگیری است. به گفته غلامرضا اصغری که با «فانا» صحبت کرده توزیع و تولید برخی داروها گاهی دچار نوسان می‌شود که به سرعت موارد اینچنینی را کنترل می‌کنیم.

مشکل کمبود داروی وارفارین در برخی بیمارستان‌ها در رابطه با توزیع و توان خرید بیمارستان به دلیل مشکلات نقدینگی احساس می‌شود چرا که بیمارستان‌ها به دلیل مطالبات از بیمه‌ها نمی‌توانند این دارو را نقدی بخرند.

وارفارین یک داروی ضدانعقاد است و در واقع زمانی که طول می‌کشد لخته خون تشکیل شود را طولانی می‌کند. وارفارین این اثر را با کاهش اثرات ویتامین کا که در پروسه انعقاد خون شرکت دارد، اعمال می‌کند.

‎این دارو برای جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون ناخواسته در شرایطی که ریسک تشکیل لخته بالاست مانند برخی بیماری‌های قلبی و عروقی تجویز می‌شود. ‎همچنین در پیشگیری از تشکیل هرگونه لخته‌ی خون یا بزرگ‌تر شدن لخته در عروق پا، شش یا قلب در شرایطی که بیمار در شرایط خطر است، کاربرد دارد. ‎با وجود این که وارفارین به عنوان یک ضد انعقاد شناخته شده و اثرگذار با قیمت مناسب رایج است.

Submitted by admin on