آیا متانول سوخت رشد قیمتی «زاگرس» را فراهم می‌کند؟

آینده قیمتی سهام بزرگترین متانول‌ساز کشور

08:25 - 1400/01/18
سهام پتروشیمی زاگرس که در توقف‌های سریالی دیروز بسته شده بود، صبح امروز پس از شفاف‌سازي در خصوص نوسان قيمت سهم باز شد. نوسان 8 درصدی قیمت «زاگرس» در محدوده 3870 تومان تا 3582 تومان جالب توجه است. این موضوع که اهرم نرخ دلار برای زاگرس تا چه میزان قدرتمند است بر کسی پوشیده نیست. در این گزارش علاوه بر اثر قدرتمند این عامل بر سودآوری این شرکت، سناریویی از متانول مطرح می‌شود که می‌تواند جهش محسوس سهام «زاگرس» را به دنبال داشته باشد.
آینده قیمتی سهام بزرگترین متانول‌ساز کشور

دنیای بورس: رفت و برگشت قیمت این سهم در جریان معاملات در حالی رقم می‌خورد که قیمت جهانی متانول همچنان در محدوده 400 دلار نوسان دارد. بر اساس آخرین اطلاعات موجود هر تن متانول تحت قرارداد CFR چین در سطح 398 دلار معامله شده است. سه نکته در خصوص وضعیت سهام پتروشیمی زاگرس مطرح است که می‌تواند اهمیت بالایی در روند قیمتی سهام این شرکت داشته باشد.

نخست به سیاست ارزی حاکم بر اقتصاد کشور بازمی‌گردد. سناریوهای سودآوری این شرکت در گزارش شعاع جذابیت تک‌نمادهای بورسی قابل رصد است. آخرین تصمیماتی که در خصوص پتروشیمی‌ها اخذ شده به لحاظ نرخ 3800 تومانی بر محاسبه نرخ خوراک اشاره دارد. با توجه به ابهام در رویه بلندمدت متغیرهای اثرگذار بهترین موضع در شرایط کنونی تعیین سود هر سهم در فصل بهار است. بر این اساس سود هر سهم «زاگرس» در فصل بهار بر اساس برآوردهای اولیه می‌تواند در سطح 180 تا 200 تومان قرار گیرد. انعکاس این سود سیگنال مثبتی برای سهام پتروشیمی زاگرس محسوب می‌شود.

دومین موضوع به رویه نرخ دلار در بازار باز می‌گردد. در این خصوص در گزارش‌های آتی به تحلیل انتظارات ارزی پرداخته می‌شود. برای درک اثر قابل توجه دلار بر سودآوری سهام پتروشیمی زاگرس، اگر میانگین قیمت متانول در سال 97 حتی 330 دلار باشد و بنا باشد نرخ دلار میانگین 5200 تومانی داشته باشد، پتروشیمی زاگرس توانایی ساخت سود 900 تومانی به ازای هر سهم خواهد داشت. با توجه به حساسیت بالای سودآوری «زاگرس» نسبت به دلار، توصیه می‌شود حتما تحلیل‌های آتی ارز را مطالعه کنید.

سومین نکته به رویه قیمتی متانول بازمی‌گردد. متانول در شرایط کنونی نوسانات اندکی در مرز 400 دلاری به ثبت رسانده است. در حالی‌که انتظار برای ریزش قیمتی متانول در فصل گرما و با تعطیلی واحدهای تبدیل متانول به الفین (MTO) وجود داشت، اما متانول همچنان سطوح بالای خود را حفظ کرده است. یکی از مواردی که بعضا مطرح می‌شود اثر جنگ تجاری آمریکا و چین بر محصولات پتروشیمی و نفت است. در این خصوص برخی از تحلیل‌ها حاکی از این موضوع است که همان‌طور که قیمت فولاد در داخل آمریکا با وضع تعرفه سنگین بر واردات این کالا از چین و سایر کشورها جهش یافته است، اگر چین نیز تصمیم تلافی‌جویانه بگیرد احتمال این‌که برخی از کالاها مانند متانول تحت تاثیر این موضوع در بازار چین رشد کند، وجود دارد. در این خصوص برخی از کارشناسان معتقدند امید متانولی‌های جدید آمریکا که بناست سمت عرضه را تقویت کنند به بازار چین است. در این شرایط کاهش هراس از اثر منفی افزایش عرضه آمریکا در بازار متانول نیز می‌تواند عامل حامی قیمت متانول باشد. تیم تحلیلی «دنیای بورس» در حال بررسی کامل این موضوع است که در گزارش‌های آتی به ارائه آن پرداخته می‌شود.